Hvis du ser etter er de vanligste gitargrepene for komping til sang så Gitar-verktøy, sider om akkorder, harmoniserte intervaller etc.
Online gitarkurs: lynkurs for nybegynnere på gitar
Gitaren kan som kjent spille både melodi og harmoni.
Læren om harmoni, koker grovt sett ned til to spørsmål.
- «Akkord-bygging» - hvordan bygge akkorder?
- «akkord-progresjoner» - Hvordan akkorder kan følge på hverandre?
For å besvare de spørsmålene kan vi ta utgangspunkt i dur-skalaen. En skala som de fleste uten videre kan synge: do-re-mi-fa-so-la-si-do.
I C-dur har dur-skalaen notene C-D-E-F-G-A-B-C1)
Skalaer defineres ved avstandene mellom skalaens toner.
C-durskalaer har en halvtone mellom e og f, og b og c. Dvs. mellom 3. og 4., og mellom 7. og 8. tone. Det er det viktigste å huske. Avstanden mellom de øvrige er heltoner.
Slik ser c-durskalaen ut på gitar med fem bokser som viser hvordan de best kan spilles. Merk avstanden!
ØVELSE: Nærmere detaljer om hvordan boksene brukes.
Sett langfingeren i åttende bånd på 6. streng (den tykkeste), og spill igjennom skalaen. Legg merke til fingersettingen. Du spiller her i det som kalles syvende posisjon (les: «boksen» begynner fra syvende bånd), og du bruker en finger for hvert bånd. Slik er det da klar bane for hver finger nedover. Syvende posisjon betyr ikke annet enn at du har pekefingeren i syvende bånd, langfingeren i åttende osv… -dvs. en finger for hvert bånd.
Over en tone (siden en invertert kvart er en kvint, mer om det under intervaller) har du en kvint. En kvint finner du også på strengen overfor og to bånd opp på 5. Dette må du lære deg for alle intervaller, og ikke først og fremst bare med hodet, men med ørene og fingrene.
All musikk er bygd opp av intervaller. Det er som bokstavene i alfabetet, musikkens ABC. Som 1. klassepensum i skriving på skolen. Det å lære å spille et instrument er som lære seg å skrive tekster. Tenk på det!
Men tilbake til telling av intervaller. Kan du det, så blir det også så mye lettere å lære akkorder etterpå, også uten ferdige akkorddiagrammer. Når du kan telle, så blir det lettere å lage seg sine egne akkorder, og også å spille arpeggioer og skalaer, som også er definert ved intevaller!
Telling hjelper deg også til å forholde deg til akkordskalaer og akkordprogresjoner.
Legg merke til hvor de forskjellige intervallene befinner seg i forhold til hverandre, særlig hvor de befinner seg i forhold til 1-eren, grunntonen i skalaen.
5. Øve på å spille treklanger - og treklanger harmonisk (akkordskalaer)
Når skalen sitter, så begynn å trene på øv inn treklanger = 3 x annenhver tone i skalaen.
De følgende 7 treklangene finner du igjen i durskalaen, og legg merke til at det er stabler av terser - altså annehver tone i skalaen oppover, se illustrasjon til venstre..
Akkordskala med treklanger | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C-durskalaen | C | D | E | F | G | A | B | C | D | E | F |
C | C | E | G | ||||||||
trinn | 1 | 3 | 5 | ||||||||
Dm | D | F | A | ||||||||
trinn | 2 | 4 | 6 | ||||||||
Em | E | G | B | ||||||||
trinn | 3 | 5 | 7 | ||||||||
F | F | A | C | ||||||||
trinn | 4 | 6 | 1 | ||||||||
G | G | B | D | ||||||||
trinn | 5 | 7 | 2 | ||||||||
Am | A | C | E | ||||||||
trinn | 6 | 1 | 3 | ||||||||
Bdim | B | D | F | ||||||||
trinn | 7 | 2 | 4 | ||||||||
Intervaller | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Fireklanger består fortsatt av stabler av terser - annenhver tone i skalaen oppover (se illustrasjonen til, alt er fra syvende posisjon på gitarhalsen):
Akkordskala med fireklanger | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C-durskalaen | C | D | E | F | G | A | B | C | D | E | F | G | A | |
I | Cmaj7 | C | E | G | B | |||||||||
I | trinn | 1 | 3 | 5 | 7 | |||||||||
ii | Dm7 | D | F | A | C | |||||||||
ii | trinn | 2 | 4 | 6 | 1 | |||||||||
iii | Em7 | E | G | B | D | |||||||||
iii | trinn | 3 | 5 | 7 | 2 | |||||||||
IV | Fmaj7 | F | A | C | E | |||||||||
IV | trinn | 4 | 6 | 1 | 3 | |||||||||
V | G7 | G | B | D | F | |||||||||
V | trinn | 5 | 7 | 2 | 4 | |||||||||
vi | Am7 | A | C | E | G | |||||||||
vi | trinn | 6 | 1 | 3 | 5 | |||||||||
vii | Bm7b5 | B | D | F | A | |||||||||
vii | trinn | 7 | 2 | 4 | 6 | |||||||||
Intervaller | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Se akkordskala for eksempler på grepene i de vanligste durtoneartene.
Akkordskalaer i alle tonearter
Se egen Akkordskala-app.
Akkorder er kort og godt stabler av terser (i en eller annen skala). For eksempel er akkorden Cmaj13 det samme som annenhver tone i hele C-durskalaen helt opp til og med intervallet 13 (unntatt 11) - (at denne akkorden den kalles «maj» skyldes at septimen er en stor septim (7). C13 har en b7)
Øve på å spille akkordene oppover og nedover i skalaen. Altså spill akkordene C, Dm, Em, F, G, Am, Hdim oppover og nedover. Blir det vanskelig, så nøy deg med å spille to og to av dem etter hverandre, og øver på det til det sitter.
De fleste akkordene her kan kun spilles melodisk (arpeggio, ), ikke harmonisk (les: alle tonene i akkorden samtidig). Men når du har øvd på skalaene, treklangene i skalaen og fireklanene i skalaen, så prøvd å finne igjen skalaen og treklangene over alt på gitarhalsen, og lag akkorder som kan spilles harmonisk på gitarhalsen. Se der, har du mange måneders god trening foran deg. Joda, lær deg noen grep og ta noen kromatiske øvelser, men konsentrer deg om denne harmoniske rekken av treklanger og om intervallene. For da vil du til raskt skjønne veldig mye på veldig kort tid, og ha et grunnlag som gjør at du vil skjønne enda mer.
Hvis du først og fremst ønsker å lære deg å spille for å kunne kompe til egen sang, er neste skritt å se på artiklene Treklanger, Fireklanger og akkordprogresjoner.
Testspørsmål: Hvordan lager du akkordskalaer? Lag akkordskalaer i de andre toneartene i durskalaen.
Øvelse:. Her er den kromatisk skalaen i C, vist med skalatrinn. Finn så mange måter du kan for å spille treklangene som nevnt over, over hele gripebrettet. Begynn med C (1-3-5) Du kan også spille dem i forskjellig rekkefølge (C kan spilles i tre omvendinger «1-3-5», «3-5-1» og «5-1-3»), og du kan også doble toner, for eksempel intervallene 1-3-5-1-3 fra tredje bånd og fra femte streng. Du kan høyreklikk for å zoome inn bildet, og du kan klikke og dra for å flytte på bildet. Merk at intervallene b3 = b9, 2 = 9, b3 = #9, 4 = 11 = sus4, b5 = #4 = #11, b6 = #5 = b13, 6 = 13 (likhetstegnet skal leses «klinger likt, men kan også skrives som»).
Gitarens parallellitet
En fordel med gitaren er gitarens parallellitet. Kan du for eksempel C-durskalaen, så kan du samtidig spille durskalaer i alle tonearter! For til forskjell fra et piano, er gitaren konstruert sånn at du kan transponere grep og skaler bare ved å flytte dem parallelt langs gitarhalsen.
Det samme mønstret gir det samme i en annen toneart, og alt er flyttbart, intervaller, skalaer, riff, grep og arpeggioer… Sjekk ut øvelse for transponering av durskalaen på gitar.
Andre øvelser: Rytmeøvelse 1, Treklanger øvelse 1, Fireklanger øvelse 1
Øvelser for viderekomne: Lag tilsvarende akkordskala selv med femklanger - dvs Cmaj9, Dm9, Em9 osv.
Her er noen andre vestentlige elementer i å lære seg å spille et gitar er å øve opp motorikken i fingrene, trene opp øret, og få det du hører inn i fingrene.
Intervaller | Dur-skalaer | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | C | G | D | A | E | B | F# | C# | G# | D# | A# | F |
b2 | ||||||||||||
2 | D | A | E | B | F# | C# | G# | D# | A# | F | C | G |
b3 | ||||||||||||
3 | E | B | F# | C# | G# | D# | A# | F | C | G | D | A |
4 | F | C | G | D | A | E | B | F# | C# | G# | D# | A# |
#4 / b5 | ||||||||||||
5 | G | D | A | E | B | F# | C# | G# | D# | A# | F | C |
b6 | ||||||||||||
6 | A | E | B | F# | C# | G# | D# | A# | F | C | G | D |
b7 | ||||||||||||
7 | B | F# | C# | G# | D# | A# | F | C | G | D | A | E |
Forholdet mellom durskalaen og intervalltall | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C-durskalaens toner | C | D | E | F | G | A | B | C | D | E | F | G | A |
Intervalltall | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Intervalltall | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 11 | 13 |