drop_2_akkorder

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Fig 1. Drop-akkorder på piano: Lettest å illustrere drop-akkordbygging på et piano. Merk at her er drop-akkorder bare bygd fra utgangsakkorden i grunnstilling. Det kan skape den misforståelser at det er kvinten som flyttes ved drop 2, tersen som flyttes ved drop 3 osv. Nei, det som flyttes er den nest øverste stemme ved drop 2, den tredje øverste stemmen ved drop 3 osv., uansett hvilken av akkordtonene som ligger der, uansett hvilken omvending du tar utgangspunkt i. Se fig. 2.

Drop 2-akkorder

Akkordbygging (eng. <lang en>voicing</lang>) der den andre stemmen fra toppen, er flyttet ned en oktav. I alle fall på gitar brukes uttrykket om «drop-akkorder» om firestemminge akkorder i spredt leie, der man da har flyttet ned en eller flere stemmer.

Det er flere typer drop-akkorder: «<lang en>Drop 3</lang»>, der den tredje stemmen fra toppen flyttes ned, og «<lang en>drop 2+4</lang»>, som er sjeldnere å se blandt gitarister, kanskje fordi det er en akkordbygging der en hopper over en streng på en tungvint måte (to fingre på hver side av overhoppet streng), men kan fungere godt ved fingerspill, eller ved demping av strenger som ikke skal klinge med.

Her er en kort innføring fra jazzgitaristen Sheryl Bailey, fra hennes online leksjon «<lang en>Bailey's Boot Camp Basics - Part III</lang»> fra <lang en>Mike's Master Classes</lang>

Fig. 2. Drop 2 på noteark. Bildet viser hvordan drop 2-akkorder bygges fra akkorder i tett leie på et noteark. Her med akkorden Cmaj7 i dens fire omvendinger.


Når man gjør om en akkord til en drop-akkord, er utgangspunktet altid «tett leie».

Akkorder bygd i tett leie er det som oftest ikke praktisk mulig å spille på en gitar, særlig ikke hvis man ikke har never som en Johnny Smith, som Bailey nevnte, eller som en Allan Holdsworth. Men drop-akkorder er en typer «voicinger» som faller lett på gitar. Dog har drop-akkorder blitt populære også pga. klangen, og fordi de har sine fordeler for å få god stemmeføring på gitar. Drop-akkorder brukes forøvrig ved arrangering av sanger vha. såkalt «blokkakkordikk», ved å henger akkorder (på «<lang en>downbeat</lang»>) under melodien slik at melodilinja da kommer på toppen.

|-12--10--8--6-----------10---10-------------5--8--5--3-----8--4--7--5--13--9--|
|-10------6-----10--8--6----7-----5--------6----5-----5--6--8-----5-----10-----|
|-10------6-----9------8----8-----5--7-6-7------6-----4-----7-----5-----10-----|
|-9-------5-----10-----8----7-----5-------------5-----3-----6-----6-----12-----|
|---------------8-------------------------------------------7------------------|
|---------------------------------6--------------------------------------------|

At en fireklang som dette spilles i tett leie, innebærer at alle akkordtone faller innenfor samme oktav, eller rettere å si at det er en tersstabel hentet rett ut fra en skala og i tett leie. Drop-akkorder derimot vil altid vær spredt. En eller flere av akkordtonene er flyttet ned en oktav.

Ulike typer voicing: «tett», «spredt» - herunder «drop 2», «drop 3», «drop 2+4» - «redusert», dobling

På gitaren faller drop 2-akkordene altid på fire tilliggende strenger, enten på de fire midterste strengene (dvs. strengsettet -5432-), eller på de fire lyseste strengene (–4321), eller sjeldnere, på de fire dypeste (6543–).

Eksempel: En Cmaj7 har notene C-D-E-B, og dens akkordtoner kan da bygger fra C-durskalen fra skalatrinnene 1, 3, 5 og 7.

                          Tett leie   Drop 2
Akkorden i grunnstilling   1 3 5 7 -> 5 1 3 7
Første omvending           3 5 7 1 -> 7 3 5 1
Annen omvending            5 7 1 3 -> 1 5 7 3
Tredje omvending           7 1 3 5 -> 3 7 1 5
                            Blokk      Drop 2
Akkorden i grunnstilling   C E G B -> G C E B
Første omvending           E G B C -> B E G C
Annen omvending            G B C E -> C G B E
Tredje omvending           B C E G -> E B C G
1 = grunntonen
3 = tersen
5 = kvinten
7 = septimen

Den prisbelønnede New York-baserte jazzgitaristen Jake Hertzog forklarer drop 2 på en innsiktsfull måte:

Under nicket «Hey Jazz Guy» har han en månedlig spalte i Guitar Player Magazine. Du finner flere av hans leksjoner på Jake Hertzog offisielle hjemmeside. Veldig bra stoff!

Øvelse: Finn fram til alle drop 2 akkorder av Cmaj7 som det er mulig å spille i båndene som illustrert i bildet nedenfor, i hvert av de tre drop 2-strengsettene (6543–, -5432-, og –4321):

En av de få variantene av Cmaj7 som det er mulig å spille i tett leie på gitaren er her merket med rødt. Som du ser ligger den på strengsettet –4321. Begynn med å gjøre om den til en drop 2, og finn så fram til de øvrige drop 2-akkordene, ved å lete deg opp til neste akkordtone på hver streng. Blir det for vanskelig, se jukselapp nederst, og fullfør selv for strengsettet –4321


Fra en hvilken som helst drop-akkord kan du bygge alle andre akkordtyper, bare du er klar over hvilke intervall som kommer hvor, og du er klar over hvilke intervaller de ulike intervallene er bygd opp av, pluss litt til som at du kan bygge reduserte voicinger, uten kvint og eller grunntone, du kan erstatte grunntonen av en stor eller liten none.

For den som ikke er stø i hvilket intervall som kommer hvor i en akkord, er det verdt å merke seg hvilke rekkefølgen de får i standard drop 2-akkord, i dens fire mulige omvendinger:

     tett leie                    Drop 2-voicing
grunntonen-ters-kvint-septim--> kvint-grunntone-ters-septim
ters-kvint-septim-grunntone--> septim-ters-kvint-grunntone
kvint-septim-grunntone-ters--> grunntone-kvint-septim-ters
septim-grunntone-ters-kvint--> ters-septim-grunntone-kvint

Så pugg rekkefølgen: 5137, 7351, 1573, 3715

Omvendinger av C7 Omvendinger med drop 2Omvendinger med drop3
1-3-5-b7 5-1-3-b7 3-1-5-b7 (A-F-C-Eb)
b7-1-3-5 3-b7-1-5 1-b7-3-5
5-b7-1-3 1-5-b7-3 b7-5-1-3
3-5-b7-1 b7-3-5-1 5-3-b7-1
Omvendinger av CMaj7 Omvendinger med drop 2Omvendinger med drop3
1-3-5-7 5-1-3-7 3-1-5-7 (A-F-C-E)
7-1-3-5 3-7-1-5 1-7-3-5
5-7-1-3 1-5-7-3 7-5-1-3
3-5-7-1 7-3-5-1 5-3-7-1
Omvendinger av Cm7 Omvendinger med drop 2Omvendinger med drop3
1-b3-5-b7 5-1-b3-b7 b3-1-5-b7 (Ab-F-C-Eb)
b7-1-b3-5 b3-b7-1-5 1-b7-b3-5
5-b7-1-b3 1-5-b7-b3 b7-5-1-b3
b3-5-b7-1 b7-b3-5-1 5-b3-b7-1

Her er vanlige omvendinger av mollakkorden Fm7, dominantakkorden F7, durakkorden Fmaj7 i «drop 2» og «drop 3» stemmeføring på gitar. Disse akkordene er flyttbare. Øv inn glatt overgang melom dem i alle tonearter.

Drop 2 stemmeføring på de fire lyseste strengene. Intervallene er i parantes

   Fm7      Fm7      Fm7     Fm7
|---1-(1)----4-(b3)---8-(5)----11(b7)---|
|---1-(5)----4-(b7)---6-(1)----9-(b3)---|
|---1-(b3)---5-(5)----8-(b7)---10(1)----|
|---1-(b7)---3-(1)----6-(b3)---10(5)----|
|---------------------------------------|
|---------------------------------------|

    F7       F7       F7       F7
|---1-(1)----5-(3)----8-(5)----11-(b7)--|
|---1-(5)----4-(b7)---6-(1)----12-(3)---|
|---2-(3)----5-(5)----8-(b7)---12-(1)---|
|---1-(b7)---3-(1)----7-(3)----12-(5)---|
|---------------------------------------|
|---------------------------------------|

  Fmaj7     Fmaj7    Fmaj7     Fmaj7
|---1-(1)----5-(3)----8-(5)-----12-(7)--|
|---1-(5)----5-(7)----6-(1)-----10-(3)--|
|---2-(3)----5-(5)----9-(7)-----10-(1)--|
|---2-(7)----3-(1)----7-(3)-----10-(5)--|
|---------------------------------------|
|---------------------------------------|

Drop 2 med de fire midterste strengene. Legg merke til at 5 og 1, og b7 og b3, altid kommer etter hverandre for Fm7-akkorder. Og merk at det samme gjelder for F7, med ett unntak.

   Fm7      Fm7      Fm7      Fm7        
|----------------------------------------|
|---4-(b7)---6-(1)----9-(b3)---13-(5)----|
|---1-(b3)---5-(5)----8-(b7)---10-(1)----|
|---3-(1)----6-(b3)---10(5)----13-(b7)---|
|---3-(5)----6-(b7)---8-(1)----11-(b3)---|
|----------------------------------------|

    F7       F7       F7       F7        
|----------------------------------------|
|---4-(b7)---6-(1)----10(3)----13-(5)----|
|---2-(3)----5-(5)----8-(b7)---10-(1)----|
|---3-(1)----7-(3)----10(5)----13-(b7)---|
|---3-(5)----6-(b7)---8-(1)----12-(3)----|
|----------------------------------------|

   Fmaj7     Fmaj7    Fmaj7     Fmaj7     
|----------------------------------------|
|---5-(7)-----6-(1)----10-(3)----13-(5)--|
|---2-(3)-----5-(5)----9--(7)----10-(1)--|
|---3-(1)-----7-(3)----10-(5)----14-(7)--|
|---3-(5)-----7-(7)----8--(1)----12-(3)--|
|----------------------------------------|

Når den sjette strengen er bass, liker de fleste å gå over til «drop 3».

|  Fm7   Fm7  Fm7  Fm7    |   F7   F7   F7   F7   | Fmaj7 Fmaj7 Fmaj7 Fmaj7  |
|-------------------------|-----------------------|--------------------------|
|---1----4----6----9------|---1----4----6----10---|---1-----5-----6-----10---|
|---1----5----8----10-----|---2----5----8----10---|---2-----5-----9-----10---|
|---1----3----6----10-----|---1----3----7----10---|---2-----3-----7-----10---|
|-------------------------|-----------------------|--------------------------|
|---1----4----8----11-----|---1----5----8----11---|---1-----5-----8-----12---|

Øvelse: Omvendinger av drop 2 av Gm7 (Bb6)

Ser du ingen noter over, så kan du installer Sibelius Scorch - gratis og helt problemfritt tillegg til nettleseren.

For mer variasjon og bevegelse i akkordspillet kan du gå innom forminskede akkorder mellom omvendingene. Du kan også her legge til melodilinjer eller bygge nye akkorder ved å låne en eller flere toner fra de forminskede akkordene (Barry Harris harmoniske metode). Det gir en uendelighet av variasjonsmuligheter!

Loading...


Jukselapp for øvelse. Viser de fire Drop 2-omvendingene av akkorden Cmaj7, på strengsettet -5432-
  • drop_2_akkorder.1309642403.txt.gz
  • Sist endret: 13 år siden
  • av admin