arpeggio

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Arpeggio

En arpeggio er en akkord som spilles som en serie noter (melodisk), og ikke samtidig (harmonisk).

Å spille arpeggio [av italiensk arpeggiare - harpespill] er da å spille akkordtoner én og én, gjerne i en rask rekkefølge. Rekkefølgen av tonene er opp til deg. Se Arpeggiofinner for å gå rett på sak og øve.

Fingerspill betår i stor grad av å spille arpeggio. Et eksempel fra de første akkordene i folkeballaden «The House of the Rising Sun».

     Am               C               D               F             
e :---------0------|--------0------|--------2------|--------1------|
B :-------1---1----|------1---1----|------3---3----|------1---1----|
G :-----2-------2--|----0-------0--|----2-------2--|----2-------2--|
D :----------------|---------------|--0------------|--2------------|
A :--0-------------|-3-------------|---------------|---------------|
E :----------------|---------------|---------------|---------------|

Men øvelse på arpeggioer er ved siden av skalaøvelser, særlig en viktig for solospil, og for den delen også for bassgitarister. Arpeggioøvelser er også et viktig ledd i øretrening for å høre hvilke toner som inngår i en akkord.

Grep som skal spilles harmonisk er bundet til å spille en tone pr. streng. Men når tonene skal spilles etter hverandre er du fri til å spille flere toner på samme streng. Så til forskjell fra i fingerspill, hvor man spiller akkordtonene utfra gitte grep, får arpeggioer ofte sitt eget mønster på gitarne, som går ut over grepenes mønstre.

Følgende m7-arpeggio er det med litt øvelse, mulig å spille mens du holder grepet:

     Dm7     Dm7-arpeggio
|---5---|--------------5-8--|
|---6---|------------6------|
|---5---|--------5-7--------|
|---7---|------7------------|
|---5---|--5-8--------------|
|-------|-------------------|

Eksempel på bruk av m7-arpeggio i solo: I jazz sminker man opp arpeggioer med det vi kan kalle tilnærmende toner, toner som nærmer seg og oppløses i akkordtoner. Det vanligste er å legge til toner ved å gå kromatisk fra halvtoner over eller under akkordtonen. I eksemplet nedenfor finner du et eksempel på en sekvensen med en serie kromatiske bevegelser på tredje streng i femte bånd (8—7—6—5). Akkordtonen C er den siste i sekvensen. Selv om de kromatiske tonene ikke er en del av akkorden, så funker det i en solo. Et annet mønster som funker, og som er vanlig i bebop (jazz), er å nærme seg akkordtonen fra to halvtoner over akkordtonen, så kromatisk ned en halvtone, så en halvtone under akkordtoner, før man treffer: Se sekvensenen på streng 2 (5—8—7—5—6) hvor en nørmer seg F-en i sjette bånd. En tredje metode er å gjenta et mønstre du har spilt eller skal spille av akkortoner. Slik kan sekvensen (5) 7-6-7 på femte strengen fungerer kan kansje også forklares med at den gjentar samme mønstret som på fjerde strengen (6) 7-6-7.

       Dm7-arpeggio eksempel på solo, bebop jazz, Joe Pass.
 
|--------------------------------------------------------------|
|------------------5-8-7-5-6-------5---------------------------|
|------------4-5-7-------------------8-7-6-5-------4-----------|
|--------5-7-----------------7-6-7-------------------8-7-6-5---|
|--5-7-8-------------------------------------7-6-7-------------|
|--------------------------------------------------------------|

fortsettelse følger…


Ved arpeggiospill kan det være nyttig å være klar over mulige akkord-substitusjoner. Med teknikken tritonus-substitusjon kan du bytte ut en dominantseptim-akkord med en tilsvarende dominant akkord en kvint ned eller opp.

En annen metode er at det ofte funker å nærme deg en mollseptim med en dominantseptim fra en halvtone under eller over mollakkorden.

Yngwie Malmsteens Arpeggio's From Hell

Interessant arpeggioleksjon fra Scott Henderson. Han sier her at du kan lage lyden av en durakkord, mollakkord, dominantakkord, eller alterert dominantakkord ved å gp opp gripebrettet i kvinter.

For å lage lyden av en A-mollakkord, kan du gå opp en kvint fra A til E, en kvint fra E til B, så opp en halvtone til C, og deretter flere kvinter fra C til G, og fra G til D…

A-mollarpeggio med bevegelse i kvinter

  A  E  H  C  G  D    
|----------------10--|
|-------------8------|
|--------------------|
|-------9-10---------|
|----7---------------|
|-5------------------|
  • arpeggio.1217959498.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)