Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Arpeggio
En arpeggio er en akkord som spilles som en serie noter (melodisk), og ikke samtidig (harmonisk).
Å spille arpeggio [av italiensk arpeggiare - harpespill] er da å spille akkordtoner én og én, gjerne i en rask rekkefølge. Rekkefølgen av tonene er opp til deg. Se Arpeggiofinner for å gå rett på sak og øve.
Fingerspill er i det store og det hele arpeggiospill, som her de første akkordene i folkeballaden «The House of the Rising Sun».
Am C D F e :---------0------|--------0------|--------2------|--------1------| B :-------1---1----|------1---1----|------3---3----|------1---1----| G :-----2-------2--|----0-------0--|----2-------2--|----2-------2--| D :----------------|---------------|--0------------|--2------------| A :--0-------------|-3-------------|---------------|---------------| E :----------------|---------------|---------------|---------------|
Men øvelse på arpeggioer er ved siden av skalaøvelser, særlig en viktig for solospil, og for den delen også for bassgitarister. Arpeggioøvelser er også et viktig ledd i øretrening for å høre hvilke toner som inngår i en akkord.
Grep som skal spilles harmonisk er bundet til å spille en tone pr. streng. Men når tonene skal spilles etter hverandre er du fri til å spille flere toner på samme streng. Så til forskjell fra i fingerspill, hvor man spiller akkordtonene utfra gitte grep, får arpeggioer ofte sitt eget mønster på gitarne, som går ut over grepenes mønstre.
Følgende m7-arpeggio er det med litt øvelse, mulig å spille mens du holder grepet:
Dm7 Dm7-arpeggio |---5---|--------------5-8--| |---6---|------------6------| |---5---|--------5-7--------| |---7---|------7------------| |---5---|--5-8--------------| |-------|-------------------|
Eksempel på bruk av m7-arpeggio i solo: I jazz kler man opp arpeggioer med det vi kan kalle tilnærmelsestoner, toner som nærmer seg og oppløses i akkordtoner. Det vanligste er å legge til toner ved å gå kromatisk fra halvtoner under eller over akkordtonen. Du kan også bruk en serie toner som sekvensen på tredje streng nedenfor der akkordtonen er C-en i femte bånd (8—7—6—5). Selv om disse tonene ikke er en del av akkorden, så funker disse kromatiske tilnærmingene i en solo. Et annet mønster som funker, og som er vanlig i bebop (jazz), er å nærme seg akkordtonen fra to halvtoner over, kromatisk en halvtone ned, så en halvtone under, før man treffer akkordtonen som i sekvensenen på streng 2, der man nærmer seg F-en i sjette bånd (5—8—7—5—6). Grunnen til at sekvensen (5) 7-6-7 på femte strengen fungerer kan kansje også forklares med at den gjentar samme mønstret som på fjerde strengen (6) 7-6-7.
Dm7-arpeggio eksempel på solo, bebop jazz, Joe Pass. |--------------------------------------------------------------| |------------------5-8-7-5-6-------5---------------------------| |------------4-5-7-------------------8-7-6-5-------4-----------| |--------5-7-----------------7-6-7-------------------8-7-6-5---| |--5-7-8-------------------------------------7-6-7-------------| |--------------------------------------------------------------|
Scott Henderson arpeggioleksjon
Interessant arpeggioleksjon fra Scott Henderson. Han sier her at du kan lage lyden av en durakkord, mollakkord, dominantakkord, eller alterert dominantakkord ved å gp opp gripebrettet i kvinter.
For å lage lyden av en A-mollakkord, kan du gå opp en kvint fra A til E, en kvint fra E til B, så opp en halvtone til C, og deretter flere kvinter fra C til G, og fra G til D…
A-mollarpeggio med bevegelse i kvinter
A E H C G D |----------------10--| |-------------8------| |--------------------| |-------9-10---------| |----7---------------| |-5------------------|