Dette er en gammel utgave av dokumentet!
2-5-1 (ii-V-I)
2-5-1 er en akkordprogresjon som er vanlig i jazz.
Tallene 2-5-1 kommer fra skaltrinnene i (den harmoniserte) durskalaen.
Skalatrinn er benevnes med romertall og små romertall når det er en mollakkord.
Når du altså harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder) - dvs. du stabler da terser1) oppå hverandre til du har akkorder med fire toner - så fremkommer følgende akkorder (tersstabler):
I ii iii IV V vi vii I Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5 Cmaj7 |--------------------------------------------------------| |----5------6------8-----10----12----13----15-----17-----| |----4------5------7-----9-----10----12----14-----16-----| |----5------7------9-----10----12----14----15-----17-----| |----3------5------7-----8-----10----12----14-----15-----| |--------------------------------------------------------|
Alle akkordene har her grunntonen på femte streng.
Noen eksempler på ulike stemmeføringer med 2-5-1
Alle de følgende akkordprogresjonene er flyttbare opp og ned gitarhalsen.
ii V I ii V I Am7 D7 Gmaj7 Am7 D7 Gmaj7 |---5----5----7---|--------------------| |---5----5----7---|----5----5-----3----| |---5----5----7---|----5----5-----4----| |---5----4----5---|----5----4-----4----| |-----------------|---------5-----3----| |-----------------|----5---------------|
ii V I ii V I Dm7 G7 Cmaj7 Dm7 G9 Cmaj7 |----------7-----------|-----------------------| |---6------6-----5-----|---------10------------| |---5------7-----4-----|---10----10-----9------| |---7------5-----5-----|---10-----9-----9------| |---5------------3-----|---------10------------| |----------------------|---10-----------8------|
ii V I Fm11 Bb13 Eb6/9 |---------------6------| |---11----8-----6------| |---8-----7-----5------| |---10----6-----5------| |---8-----------6------| |---------6------------|
Hvis Fmaj7(add9) er vanskelig, prøv å flytte den lenger opp på halsen
ii V I Gm9 C7b9#11 Fmaj7(add9) |----5------2-------0---------| |----3------2-------1---------| |----3------3-------2---------| |----3------2-------5---------| |-----------------------------| |-----------------------------|
Skalaer for improvisering over 2-5-1
Når progresjonen er Dm7-G7-Cmaj7 så går det i C-dur. Du kan da (eksempelvis) bruke følgende modi av C-durskalaen:
- ii - Dorisk er durskalaen fra ii. skalatrinn.
- V - Miksolydisk er durskalaen fra V. skalatrinn.
- I* - Ionisk er durkalaen fra I. skalatrinn
Dm7 - D dorisk G7 - G miksolydisk Cmaj7 - C ionisk |---|-H-|-C-|---|-D-| |---|-H-|-C-|---|-D-| |---|-H-|-C-|---|---| |---|---|-G-|---|-A-| |---|---|-G-|---|-A-| |---|---|-G-|---|-A-| |---|-D-|---|-E-|-F-| |---|-D-|---|-E-|-F-| |---|-D-|---|-E-|-F-| |---|-A-|---|-H-|-C-| |---|-A-|---|-H-|-C-| |---|-A-|---|-H-|-C-| |---|-E-|-F-|---|-G-| |---|---|---|---|-G-| |---|-E-|-F-|---|-G-| |---|---|---|---|-D-| |---|---|---|---|---| |---|---|-C-|---|-D-|
Dm7 - arpeggio G7 - arpeggio Cmaj7 - arpeggio |---|---|-C-|---|-D-| |---|-H-|---|---|-D-| |---|-H-|-C-|---|---| |---|---|---|---|-A-| |---|---|-G-|---|---| |---|---|-G-|---|---| |---|-D-|---|---|-F-| |---|-D-|---|---|-F-| |---|---|---|-E-|---| |---|-A-|---|---|-C-| |---|---|---|-H-|---| |---|---|---|-H-|-C-| |---|---|-F-|---|---| |---|---|---|---|-G-| |---|-E-|---|---|-G-| |---|---|---|---|-D-| |---|---|---|---|---| |---|---|-C-|---|---|