Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Dim7
Forminsket septim-akkord som består av grunntone (1), liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7 - «bb7» er samme tone som en sekst).
Det var akkordtonenes avstand fra grunntonen. Men, og det er det spesielle med denne akkorden, det er samme innbyrdes intervall mellom hver akkordtone, nemlig en liten ters. en
En annen måte å si det på er at dim7-akkorden av en stabel av tre små terser (b3).
Hvis vi fordeler akkorden Cdim7 på en enkelt streng får vi et annet visuelt bilde av de intervallene som definerer akkorden:
Men her er symmetrien perfekt. Det er også en liten ters opp til grunntonen igjen. Fire små terser går opp i en oktav1).
Ta akkorden Edim7 som eksempel på det. Den har følgende akkordtoner: E, G, Bb og Db.
Merk deg altså at det ikke bare er en liten ters fra E til G, fra G til Bb, fra Bb til Db, men også fra Db og tilbake til E igjen:
Dim7-akkorder er som skapt for gitar, med samme avstanden mellom hver tone. På grunn av denne symmetrien trenger du bare en tre-fire dim7-grep for å mestre denne akkorden over hele gitarhalsen i alle tonearter.
Noen eksempler på dim7-grep for gitar:
Siden ingen av akkordtonene trer spesielt fram i forhold til de andre, kan hver tone i en dim7-akkord fungere som grunntone. Mao. En Cdim7-akkord er også en
:akkorder:dim7-akkorder.mp3 Last ned for utskrift (PDF)
Oppsummert: Dim7-akkorder er symmetriske.
- Ethvert dim7-grep gjentar seg som omvending av seg selv, for hvert fjerde bånd. Dim7-grep omvendes altså ved bare å flyttes samme grep opp eller ned fire bånd - dvs. en liten ters.
- Avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters.
- Enhver akkordtone i en dim7-akkord kan tjene som grunntonen i akkorden, fordi intervallene mellom akkordtonene er helt symmetrisk.
- Enhver dim7-akkord inneholder fire dim7-akkorder.
- Ved å flytte et dim7-grep tolv bånd opp vender du tilbake til samme omvending.
Legg merke til at det er fire bånd, en liten ters (b3), fra den ene til den neste akkordtone:
- C til Eb
- Eb til Gb
- Gb til A
- A til Gb
Det er en forminsket kvint (b5) mellom annenhver akkordtone:
- C til Gb
- Eb til A
- Gb til Eb
- A til Gb
Det er en forminsket liten septim (bb7 -dvs, samme avstand som en stor sekst) mellom tredjehver akkordtone:
- C til A
- Eb til C
- Gb til Eb
- A til Gb
Fra enhver av den forminskede septimens akkordtoner kan du da gå en liten ters, en forminsket kvint, en sekst eller en oktav opp og havne på en ny akkordtone.
En annen akkord som er flyttbar på denne måten på gitar er forstørrede treklanger (som besifres Caug, eller C+). De er også symmetriske slik at de gjentar seg hvert femte bånd.
Finn dominante akkorder fra dim7-akkorder
Et annet trekk ved de forminskede akkordene er at ved å flytte ned en av notene en halvtone, dannes en dominant septimakkord. Og den noten du flytter ned til blir grunntonen i septimen.
Akkorden Cdim7 har notene C, Eb, A, Gb.
Ved å senke en akkordtone får du da henholdsvis…
… B7 ved å senke C en halvtone til B
… D7 ved å senke Eb en halvtone til D:
… Ab7 ved å senke A en halvtone til Ab:
… F7 ved å senke Gb en halvtone til F:
Øvelse: Senke E-en i Edim7 til Eb for å få Eb7, Bb til A for å få A7 osv.
::edim7-til-eb7-a7-c8-fkryss7.mp3
Prøv selv å lage en egen øvelse vha noen av de andre dim7-grepene.
Finn Dim7-akkorder fra m7-akkorder
En forminsket septimakkord (dim7) kan defineres ved akkordtonenes avstand til grunntonen: 1-b3-b5-bb7 (dvs. grunntonen - liten ters - forminsket kvint - forminsket liten septim).
Definerer vi en mollseptim-akkord (m7), på samme måte får vi formelen: 1-b3-5-b7.
Hva er forskjellen? Jo, kvinten og den lille septimen er forminsket: 1 - b3 - 5( → b5) - b7( → b7). Eller mao. disse to akkordtonene befinner seg ett bånd lavere.
Hvis du først tenker deg akkorden Dm7 i tett leie på gripebrettet, så finner du hvilke akkordtoner som inngår i denne akkorden:
Du ser at akkordtonene 1-b3-5-b7 :: D-F-A-C. Merk deg altså at det som skiller den fra Ddim7-akkorder er forskjellig er akkortonene A og C som er forminsket til Ab og Cb.
Hvis vi nå bygger Dm7 som drop-akkorder, får vi bla. følgende standard grep for Dm7:
Så er din oppgave å bygge Ddim7-grep fra alle disse Dm7-grepene. Dvs. flytte ned kvinten (A) og septimen (C) ett bånd, og altså få Ddim7.
Jukselapp for den første fire grepene i bildet over.
Så er det din oppgave å forandre Dm7-grep til Ddim7-grep for de øvrige.
Ddim7 = G7b9
Akkordtonene i Ddim7 er de samme som akkordtonene i G7b9(noR).
D F Ab B = Ddim7 (G) B D F Ab = G7b9(noR) G B D F = G7
Så det å spille Dm7 - Ddim7, er en måte å spille II-V-progresjonen Dm7-G7b9. Hvis du så legge en eller flere C-dur-akkord til det, får du dermed en II-V-I-progresjon. Og hvis du for C-durakkorden spiller Cmaj7-C6, kan det fungere både som en II-V-I-progresjon, og en II-V-I-VI-progresjon, fordi akkordtonene i C6 er de samme som akkordtonene i Am7.
Dm7 -
G7b9 - eller G7b9 -
Cmaj7 -
C6
Dm7 -
G7b9 -
Cmaj7 -
C6
Dm7 -
G7b9 -
Cmaj9 -
C6
Dm7 -
G7b9 -
Cmaj9 -
C6
Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet.
Forminsket skala
Dim7-akkorder kan bygges fra annenhver tone i den forminskede skalaen. Denne skalaen er helt symmetrisk. Når du harmoniserer den med fireklanger får du dim7-akkorder på hvert eneste skalatrinn. Avstanden mellom annenhver tone i denne skalaen, er alltid er en liten ters.
C forminsket skala
Symmetrien fremgår ved at den forminskede skalaen kan sies å være satt sammen av 2 (eller 8) forminskede septimakkorder med en halvtones avstand.
::forminsket-skala.mp3
G forminsket skala og G7
Skalaen G forminsket kan altså sies å bestå av to forminskede akkorder.
Vi så over at Ddim7 (eller Fdim7, Bdim7 eller Abdim7) kan spilles som G7b9
Hvordan forholder så de andre skalatonene seg til akkorden G7?
Vi ser at den inneholder alle akkordtonene til G7 pluss tersdecimen (13) og de altererte notene, unntatt #5: G13(b5b9#9)