Dette er en gammel utgave av dokumentet!
2-5-1 (ii-V-I)
2-5-1 er en akkordprogresjon som er vanlig i jazz.
Tallene 2-5-1 kommer fra skaltrinnene i (den harmoniserte) durskalaen.
Skalatrinn er benevnes med romertall og små romertall når det er en mollakkord.
Når du altså harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder) - dvs. du stabler da terser oppå hverandre til du har akkorder med fire toner - så fremkommer følgende akkorder (tersstabler):
I ii iii IV V vi vii I Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5 Cmaj7
|——————————————————–|
—-5——6——8—–10—-12—-13—-15—–17—– |
—-4——5——7—–9—–10—-12—-14—–16—– |
—-5——7——9—–10—-12—-14—-15—–17—– |
—-3——5——7—–8—–10—-12—-14—–15—– |
——————————————————– |
Stemmeføring med 2-5-1
Am D7 Gmaj7 Am D7 Gmaj7 |--5----5----7---|--------------------| |--5----5----7---|----5----5----3-----| |--5----5----7---|----5----5----4-----| |--5----4----5---|----5----4----4-----| |----------------|---------5----3-----| |----------------|----5---------------|
Dm7 G7 Cmaj7 |---------7-----------| |---6-----6-----5-----| |---5-----7-----4-----| |---7-----5-----5-----| |---5-----------3-----| |---------------------|
Fm11 Bb13 Eb6/9 |---------------6------| |---11----8-----6------| |---8-----7-----5------| |---10----6-----5------| |---8-----------6------| |---------6------------|
Gm9 C7b9#11 Fmaj7(add9) |----5------2-------0---------| |----3------2-------1---------| |----3------3-------2---------| |----3------2-------5---------| |-----------------------------| |-----------------------------|