Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
oretrening [d.m.Y H:i] – admin | oretrening [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 12: | Linje 12: | ||
Så **relativt gehør** - er da det å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øret, fingre og lyden fra instrumentet, | Så **relativt gehør** - er da det å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øret, fingre og lyden fra instrumentet, | ||
- | En begynner gjerne | + | Grunntanken |
- | Det er også massevis av programvare, | + | En begynner da gjerne med det nest grunnleggende: |
+ | |||
+ | Et god metode er å ta for deg akkordfølgene i sanger, og synge akkordtonene. Ta for eksempel en akkordfølge som | C | F | G7 | Am |. | ||
+ | |||
+ | Der har du følgende akkord-toner: | ||
+ | ^ AKKORDFØLGE ^ C ^ F ^ G ^ Am | | ||
+ | ^ Grunntonen | ||
+ | ^ Tersen | ||
+ | ^ Kvinten | ||
+ | |||
+ | Her kan det være lette å høre det ved å legge akkordene slik at de akkordtonene du vil synge ligger i melodien, for eksempel slik: | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | En annen ting du allerede kan er durskalaen, do-re-mi... så hvorfor ikke lage deg små melodier som du synger fra intervallet og opp til oktaven i durskalaen, eller ned til grunntonen i skalaen? | ||
+ | |||
+ | Her er ett eksempel på hvordan du kan synge intervallet stor septim opp til oktaven: | ||
+ | |||
+ | {{ :: | ||
+ | |||
+ | Øvelse: Lag deg slike melodier for alle intervaller. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Enda en metode er solmisasjon av intervaller. Do-re-mi-fa-sol-la-ti-do. (En kan heve frasene ved å forandre vokalen til //i// og senke ved å endre vokalen til //o// eller //e//): | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | Endelig kan du relatere intervallene til melodier du allerede kjenner. Eller kanskje bedre, en melodier som du selv lager deg. | ||
+ | |||
+ | For eksempel er intervallet tritonus (#4 eller b5) karakteristisk for //Maria// fra <lang en>West Side Story</ | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | EarMaster har en svær liste over over massevis av [[https:// | ||
+ | |||
+ | Ellers finnes det jo massevis av annen programvare, | ||
Deretter går man over til enkle akkorder, treklanger. og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv. | Deretter går man over til enkle akkorder, treklanger. og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv. |