Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
[[: | [[: | ||
+ | |||
+ | Du kan bygge septimakkorder ved å flytte ned grunntonen en heltone i vanlige dur- eller moll-grep. | ||
+ | |||
+ | <box 99% left orange round|Dominante septimer fra forminskede septimer> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Ved å ta en hviken som helst av akkordtonene i en dim7-akkord, | ||
+ | |||
+ | Ta en Cdim7-akkord. Den har akkordtonene C, Eb, Gb og A. Ved å flytt C ned til B får du B7 (xx1212 -> xx1202). Ved å flytte Eb ned til D (xx1212 -> xx0212), får du D7. Ved å flytte Eb ned til F (xx1212 -> xx1211), får du F7. Og ved å flytte A ned til G# får du G#7 (xx1212 -> xx1112). | ||
+ | |||
+ | Du kan også tenke omvendt. Flytte tre av akkordtonene i en dim7 OPP en halvtone. Fra Cdim7, får du da C7, Eb7, Gb7 og A7.</ | ||
==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== | ==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== | ||
Linje 122: | Linje 133: | ||
{{akkorder: | {{akkorder: | ||
- | Gitaristen //Roni Ben-Hur// bruker denne metoden systematisk i sin bok/DVD << | + | Gitaristen //Roni Ben-Hur// bruker denne metoden systematisk i sin bok/DVD <<[[http:// |
- | + | ||
- | < | + | |
===== Eksterne lenker ===== | ===== Eksterne lenker ===== |