2-5-1

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
2-5-1 [d.m.Y H:i] – opprettet admin2-5-1 [d.m.Y H:i] admin
Linje 6: Linje 6:
 **Skalatrinn** er benevnes med romertall og små romertall når det er en mollakkord. **Skalatrinn** er benevnes med romertall og små romertall når det er en mollakkord.
  
-Når du altså harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder) - dvs. du stabler da terser oppå hverandre til du har akkorder med fire toner - så fremkommer følgende akkorder (tersstabler): +Når du altså harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder) - dvs. du stabler da terser((Tersene utgjør da annenhver tone i skalaen, og tersene blir da enten små (b3), hvilket gir moll, eller store (3) hvilket gjør at akkordene blir i dur.)) oppå hverandre til du har akkorder med fire toner - så fremkommer følgende akkorder (tersstabler): 
  
-      I     ii    iii    IV        vi    vii     I  +        I     ii    iii    IV        vi    vii     I  
-    Cmaj7   Dm7   Em7   Fmaj7  G7   Am7   Bm7b5   Cmaj7 +      Cmaj7   Dm7   Em7   Fmaj7  G7   Am7   Bm7b5   Cmaj7 
-|--------------------------------------------------------| +  |--------------------------------------------------------| 
-|----5------6------8-----10----12----13----15-----17-----| +  |----5------6------8-----10----12----13----15-----17-----| 
-|----4------5------7-----9-----10----12----14-----16-----| +  |----4------5------7-----9-----10----12----14-----16-----| 
-|----5------7------9-----10----12----14----15-----17-----| +  |----5------7------9-----10----12----14----15-----17-----| 
-|----3------5------7-----8-----10----12----14-----15-----| +  |----3------5------7-----8-----10----12----14-----15-----| 
-|--------------------------------------------------------|+  |--------------------------------------------------------|
  
  
 +Alle akkordene har her grunntonen på femte streng.
  
-===== Stemmeføring med 2-5-1 ===== 
  
-     Am   D7  Gmaj7     Am   D7  Gmaj7      +===== Noen eksempler på ulike stemmeføringer med 2-5-1 =====
-  |--5----5----7---|--------------------| +
-  |--5----5----7---|----5----5----3-----| +
-  |--5----5----7---|----5----5----4-----| +
-  |--5----4----5---|----5----4----4-----| +
-  |----------------|---------5----3-----| +
-  |----------------|----5---------------|+
  
 +Alle de følgende akkordprogresjonene er flyttbare opp og ned gitarhalsen.
  
-     Dm7    G7  Cmaj7  +      ii             ii        
-  |---------7-----------| +     Am7   D7  Gmaj7     Am7   D7  Gmaj7      
-  |---6-----6-----5-----| +  |---5----5----7---|--------------------| 
-  |---5-----7-----4-----| +  |---5----5----7---|----5----5-----3----| 
-  |---7-----5-----5-----| +  |---5----5----7---|----5----5-----4----| 
-  |---5-----------3-----| +  |---5----4----5---|----5----4-----4----| 
-  |---------------------|+  |-----------------|---------5-----3----| 
 +  |-----------------|----5---------------|
  
 +      ii          I       ii          I  
 +      Dm7   G7    Cmaj7     Dm7   G9    Cmaj7
 +  |----------7-----------|-----------------------|
 +  |---6------6-----5-----|---------10------------|
 +  |---5------7-----4-----|---10----10-----9------|
 +  |---7------5-----5-----|---10-----9-----9------|
 +  |---5------------3-----|---------10------------|
 +  |----------------------|---10-----------8------|
  
 +
 +      ii        I  
      Fm11  Bb13  Eb6/9          Fm11  Bb13  Eb6/9    
   |---------------6------|   |---------------6------|
Linje 47: Linje 53:
   |---------6------------|   |---------6------------|
  
 +
 +Hvis Fmaj7(add9) er vanskelig, prøv å flytte den lenger opp på halsen
 +
 +       ii           I  
       Gm9   C7b9#11 Fmaj7(add9)       Gm9   C7b9#11 Fmaj7(add9)
   |----5------2-------0---------|   |----5------2-------0---------|
Linje 54: Linje 64:
   |-----------------------------|   |-----------------------------|
   |-----------------------------|   |-----------------------------|
 +
 +
 +===== Skalaer for improvisering over 2-5-1 =====
 +
 +Når progresjonen er Dm7-G7-Cmaj7 så går det i C-dur. Du kan da (eksempelvis) bruke følgende modi av C-durskalaen:
 +
 +  ***ii** - [[Dorisk]] er durskalaen fra ii. skalatrinn. Mollseptim.
 +  ***V** - [[Miksolydisk]] er durskalaen fra V. skalatrinn. Dominantakkorder.
 +  ***I*** - [[Ionisk]] er durkalaen fra I. skalatrinn
 +
 +
 +     Dm7 - D dorisk        G7 - G miksolydisk       Cmaj7 - C ionisk
 +  |---|-H-|-C-|---|-D-|   |---|-H-|-C-|---|-D-|   |---|-H-|-C-|---|---|
 +  |---|---|-G-|---|-A-|   |---|---|-G-|---|-A-|   |---|---|-G-|---|-A-|
 +  |---|-D-|---|-E-|-F-|   |---|-D-|---|-E-|-F-|   |---|-D-|---|-E-|-F-|
 +  |---|-A-|---|-H-|-C-|   |---|-A-|---|-H-|-C-|   |---|-A-|---|-H-|-C-|
 +  |---|-E-|-F-|---|-G-|   |---|---|---|---|-G-|   |---|-E-|-F-|---|-G-|
 +  |---|---|---|---|-D-|   |---|---|---|---|---|   |---|---|-C-|---|-D-|
 +
 +
 +      Dm7 - arpeggio          G7 - arpeggio          Cmaj7 - arpeggio
 +  |---|---|-C-|---|-D-|   |---|-H-|---|---|-D-|   |---|-H-|-C-|---|---|
 +  |---|---|---|---|-A-|   |---|---|-G-|---|---|   |---|---|-G-|---|---|
 +  |---|-D-|---|---|-F-|   |---|-D-|---|---|-F-|   |---|---|---|-E-|---|
 +  |---|-A-|---|---|-C-|   |---|---|---|-H-|---|   |---|---|---|-H-|-C-|
 +  |---|---|-F-|---|---|   |---|---|---|---|-G-|   |---|-E-|---|---|-G-|
 +  |---|---|---|---|-D-|   |---|---|---|---|---|   |---|---|-C-|---|---|
 +
 +
 +
  • 2-5-1.txt
  • Sist endret: 13 år siden
  • av 127.0.0.1