akkorder:synonyme_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
akkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] adminakkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] admin
Linje 7: Linje 7:
  
  
-===== Relaterte akkorder =====+===== Enharmonisk like akkorder ===== 
 + 
 +Akkorder som er //enharmonisk like// [eng. <lang en>enharmonic equivalent</lang>], har de samme akkord-toner og spilles da på gitar med samme grep. Men de tolkes forskjellig, alt etter hvilken musikalsk sammenheng de inngår i: 
  
-Relaterte akkorder er akkorder som har samme akkord-toner, men med en annen grunntone. Disse kan også kalles enharmoniske akkorder. 
    
 <box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder> <box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder>
Linje 16: Linje 17:
 Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html> Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html>
  
-En grunn til at sløyfing av akkortoner, er at none-akkorder gjerne bygges ved å flytte opp grunntonen en stor sekund (se for eksempel på dette C6-grepet: <html><span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, der befinner grunntonen seg på den andre strengen, og flytter du så den opp en heltone slik <span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, så har du bygd en C69-akkord, uten grunntone. Tersdecim-akkorder bygges gjerne ved å flytte kvinten opp en heltone som med G7-grepet <span class="chord" chord="3x343x">3x343x</span>, der kvinten (der på 2. streng. Flytter du den opp en heltone, så har du bygd deg en G13-akkord <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span></html> , flytter du den så ned en halvtone så har du et grep for G7b13-grep <span class="chord" chord="3x344x">3x344x</span>, om riktignok også kan betraktes som en G7#5.+En grunn til at sløyfing av toner, er at none-akkorder gjerne bygges ved å flytte opp grunntonen en stor sekund (se for eksempel på dette C6-grepet: <html><span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, der er grunntonen på 2. streng, og ved å flytte den opp en heltone slik <span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, så har du bygd en C69-akkord, med sløyfet grunntone. Tersdecim-akkorder bygges gjerne ved å flytte opp kvinten som fra G7-grepet <span class="chord" chord="3x343x">3x343x</span>, der kvinten d er på 2. streng. Og ved å flytter den opp en heltone, har du en G13-akkord <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span></html> med sløyfet kvint. Flytter du bare en halvtone så får du en G7b13-grep <span class="chord" chord="3x344x">3x344x</span>. Den kan riktignok også betraktes som en G7 med alterert kvint G7#5.
  
  
Linje 22: Linje 23:
  
 Slash-akkorder brukes nok vanligvis for å si hvilken omvending det er tale om. Den C6 som har seksten (a) i bassen kan da skrives <html><span class="chord" chord="x02010">C6/A</span></html> Slash-akkorder brukes nok vanligvis for å si hvilken omvending det er tale om. Den C6 som har seksten (a) i bassen kan da skrives <html><span class="chord" chord="x02010">C6/A</span></html>
-</box>Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6?+</box> 
 + 
 +Eksempler:   
 + 
 +Alle grep for <html><span class="chord" chord="x3001x">Csus2</span> kan brukes som grep for <span class="chord" chord="x3001x">Gsus4</span>. Den vil høres som en <span class="chord" chord="x3001x">Csus2</span> når sammenhengen er <span class="chord" chord="x3201x">C</span>. Og den vil lyde som <span class="chord" chord="x3001x">Gsus4</span> når sammenhengen er <span class="chord" chord="x2000x">G</span></html> 
 + 
 +Det er egentlig bare tre forminskede septimakkorder. For <html><span class="chord" chord="x1202x">Bbdim7</span> = <span class="chord" chord="x4535x">Dbdim7</span> = <span class="chord" chord="x7868x">Edim7</span> = <span class="chord" chord="xab9bx">Gdim7</span>, og <span class="chord" chord="x2313x">Bdim7</span> = <span class="chord" chord="x5646x">Ddim7</span> = <span class="chord" chord="x8979x">Fdim7</span> = <span class="chord" chord="xbcacx">Abdim7</span> og <span class="chord" chord="x3424x">Cdim7</span> = <span class="chord" chord="x6757x">Ebdim7</span> = <span class="chord" chord="x9a8ax">Gbdim7</span> = <span class="chord" chord="xcdbdx">Adim7</span></html>. Likhetstegnet skal her leses som "har samme akkordtoner som"
 + 
 +Det er egentlig bare fire forstørrede treklanger: For <html><span class="chord" chord="x2100x">Baug</span> = <span class="chord" chord="x6544x">Ebaug</span> = <span class="chord" chord="xa988x">Gaug</span> og <span class="chord" chord="x3211x">Caug</span> = <span class="chord" chord="x7655x">Eaug</span> = <span class="chord" chord="xba99x">G#aug</span> og <span class="chord" chord="x4322x">Dbaug</span> = <span class="chord" chord="x8766x">Faug</span> = <span class="chord" chord="xcbaax">Aaug</span> og <span class="chord" chord="x5433x">Daug</span> = <span class="chord" chord="x9877x">Gbaug</span> = <span class="chord" chord="xdcbbx">Bbaug</span></html> 
 + 
 + 
 +Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6?
  
 Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>, <span class="chord" chord="axaaax">10x10-10-10x</span>, , <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="x8a7ax">x8-10-7-10x</span>, <span class="chord" chord="xccadx">x12-12-10-13x</span></html>  Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>, <span class="chord" chord="axaaax">10x10-10-10x</span>, , <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="x8a7ax">x8-10-7-10x</span>, <span class="chord" chord="xccadx">x12-12-10-13x</span></html> 
Linje 51: Linje 63:
 Tips: Det omvendingen av akkorden C6 som har seksten i bassen (C6/A) er <html><span class="chord" chord="x02010">det vanligste Am7-grepet</span></html> Tips: Det omvendingen av akkorden C6 som har seksten i bassen (C6/A) er <html><span class="chord" chord="x02010">det vanligste Am7-grepet</span></html>
  
 +<callout type="question" icon="true">
 ==== Quiz ==== ==== Quiz ====
  
Linje 59: Linje 72:
 <popover placement="top" content="Siden tersen i Ebm7 er gb, så er Gb6 den relaterte sekstakkorden til Ebm7!"><btn>Sekst-akkorden til Ebm7?</btn></popover> <popover placement="top" content="Siden tersen i Ebm7 er gb, så er Gb6 den relaterte sekstakkorden til Ebm7!"><btn>Sekst-akkorden til Ebm7?</btn></popover>
 <popover placement="bottom" content="Siden seksten i Db6 er bb, så er Bbm7 den relaterte mollseptim-akkorden til Db6!"><btn>Mollseptim-akkorden til Db6?</btn></popover> <popover placement="bottom" content="Siden seksten i Db6 er bb, så er Bbm7 den relaterte mollseptim-akkorden til Db6!"><btn>Mollseptim-akkorden til Db6?</btn></popover>
 +</callout>
  
 <alert type="warning" dismiss="true" icon="fa fa-warning">Se [[gripebrettet:intervaller|intervaller]] eller studér illustrasjonen over, hvis du lurer på hvor du finner en (liten) ters og (stor) sekst i forhold til en grunntone. Lite tips: En stor sekst til en grunntone befinner seg tre bånd ned. En  liten ters befinner seg tre bånd opp. Fra en gitt tone i et bånd,  teller du da 0-1-2-3 opp eller ned til henholdsvis stor sekst og liten ters. Så hvis du står på C på 5. streng og i 3. bånd, så kan du telle ned 0-1-2-3 til A som gir deg seksten, eller 0-1-2-3 opp til Eb som gir deg liten ters.</alert> <alert type="warning" dismiss="true" icon="fa fa-warning">Se [[gripebrettet:intervaller|intervaller]] eller studér illustrasjonen over, hvis du lurer på hvor du finner en (liten) ters og (stor) sekst i forhold til en grunntone. Lite tips: En stor sekst til en grunntone befinner seg tre bånd ned. En  liten ters befinner seg tre bånd opp. Fra en gitt tone i et bånd,  teller du da 0-1-2-3 opp eller ned til henholdsvis stor sekst og liten ters. Så hvis du står på C på 5. streng og i 3. bånd, så kan du telle ned 0-1-2-3 til A som gir deg seksten, eller 0-1-2-3 opp til Eb som gir deg liten ters.</alert>
  • akkorder/synonyme_akkorder.txt
  • Sist endret: 8 år siden
  • av admin