Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:fireklanger [d.m.Y H:i] – opprettet admin | akkorder:fireklanger [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Fireklanger ====== | ====== Fireklanger ====== | ||
- | Fireklanger er som man skjønner akkorder med fire toner. | + | Fireklanger er som man skjønner akkorder med fire toner. |
+ | |||
+ | I Jazz og Bossa Nova særlig er de fleste akkorder fireklanger. I jazz er du litt friere i forhold til akkordenes stemmeføringen. Og det er her ikke uvanlig å sløyfe både kvinten og grunntonen i akkordene. Kvinten er unødvendig fordi den er den første overtonene i den naturlige overtonerekka, | ||
+ | |||
+ | I disse musikksjangrene vil du finne at du kan dele inn akkordene i tre hovedgrupper. | ||
+ | |||
+ | - **Mollakkorder** (Cm, Cm#5, Cdim7, Cm6, Cm7b5, Cm7, Cm9, Cm9b5, Cm6/9, Cm11, Cm13, Cmmaj7, Cmmaj9). Merk at **forminskede akkorder** (Cdim7) og **halvforminskede akkorder** (Cm7b5) hører inn under mollakkordene. | ||
+ | - **Dur-akkorder** (C, Caug, C6, C6/9, Cadd9, Cmaj7, CMaj7#5, Cmaj9, Cmaj9#11, Cmaj13...) | ||
+ | - **Dominante akkorder** (C7, C7b13, C7b5, C7#5, C7#9, C7b9, C7#5#9, C9, C9#11, C13, C13b9, C11...). Blandt de dominante akkordene finner du også en undergruppe kalt **altererte dominantakkorder** (C7b5, C7#5, C7#5b9, C7#5#9, C7b5b9, C7b5#9, C7b9, C7b9b13, C7#9, C7#11). Disse skrives ofte bare slik: **Calt**. Her finner du også forminskede akkorder (dim7). | ||
+ | |||
+ | Akkorder innenfor hver av disse grupppene er utbyttbare, såfremt de passer med melodien. Det vil si, når det står Cmaj7 er det ikke noe i veien for at du spiller en annen durakkord som C6, C6/9 osv., dersom det passer med melodien og ikke skjærer seg. Det å veksle mellom de utbyttbare akkorder kan nettopp gjøres for å få en bedre [[: | ||
===== Dur-akkorder ===== | ===== Dur-akkorder ===== | ||
+ | Fireklanger av dur-akkorder kan du få fra C-durskalaen ved å ta tersstabler fra skalatrinn I og IV - dvs. Cmaj7 og Fmaj7. | ||
+ | |||
+ | C D E F G A H C D E F G A H C | ||
+ | C | ||
+ | F | ||
+ | |||
+ | Nedenfor finner du typiske stemmeføring for akkorder som det er vanlig i Jazz og Bossa Nova. Dette er grep som uten videre er flyttbare. Du kan spille Fmaj7 ved bare å flytte de samme akkordene opp slik at grunntonen er på en F. | ||
+ | |||
+ | Legg merke til at de samme akkordene spilles på fire ulike sett strenger. | ||
+ | |||
+ | 5-4-3-2 | ||
+ | 6-x-4-3-2 | ||
+ | 5-x-3-2-1 | ||
+ | 4-3-2-1 | ||
+ | |||
{{akkorder: | {{akkorder: | ||
+ | |||
+ | **Øvelse 1:** Øve på å bytte mellom omvendingene av disse akkordene i første rad, oppover og nedover. Dernest ta for deg akkordene i andre rad osv. NB! Viktig å passe på at du med en gang øver inn å ta grepene på en sånn måte at du demper strenger som ikke skal klinge! | ||
+ | |||
+ | **Øvelse 2:** Legg hele tiden merke til hvor du har grunntonen, og hvor du finner de øvrige tonene i akkordene. Her er en oversikt over tonene i akkorden: | ||
+ | |||
+ | 1: C (grunntonen) | ||
+ | 3: E (tersen) | ||
+ | 5: G (kvinten) | ||
+ | 7: H (septimen) - NB! her skrevet B. | ||
+ | |||
+ | **Øvelse 3:** Øve på å spille akkordene og alle deres omvendinger uten kvinten. Hvis du har et kompeprogram som Band-in-a-Box eller Jam, sett det til kjøre et komp i Cmaj7. Øv dernest på å spille dem uten grunntonen og tersen. | ||
+ | |||
+ | ===== Mollakkorder ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{akkorder: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{akkorder: | ||
+ | ---- | ||
+ | fortsettelse med flere bilder av øvrige akkorder inkludert omvendinger følger... |