Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon |
akkorder:akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:akkorder [d.m.Y H:i] – admin |
---|
**Akkord** er tre eller flere toner som man har funnet at klinger godt i sammen. | **Akkord** er tre eller flere toner som man har funnet at klinger godt i sammen. |
| |
Hvis du prøver deg fram, for å finne tre toner som klinger godt i sammen på instrumentet ditt, vil du antagelig først og fremst finner tonene, der avstanden mellom tonene er terser, <html><span class="chord" chord="x32xxx" title="avstanden fra tonen c til tonen e er en stor ters">store terser</span> og <span class="chord" chord="x31xxx" title="avstanden fra tonen c til tonen eb er en liten ters">små terser</span></html>. Akkorder består grovt sett av stabler av slike terser. Akkorden C er en treklang som består av av akkord-tonene c - e - g. Og der har du da stor ters fra <html><span class="chord" chord="x32xxx">c til e</span>, og liten ters fra <span class="chord" chord="xx20xx">e til g</span>. Cmaj7 er en firklang som består av akkord-tonene c - e - g - b. og der du stor ters fra <span class="chord" chord="xx20xx">g til b</span>. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9</span> er en femklang (legg merke til at kvinten g her er sløyfet i dette grepet, men vi kaller den likevel en femklang). Den beatår av akkord-tonene c - e - g - b - d. Avstanden fra <span class="chord" chord="xxx43x">b til d</span> er liten ters.</html> | Hvis du prøver deg fram, for å finne tre toner som klinger godt i sammen på instrumentet ditt, vil du antagelig først og fremst finner tonene, der avstanden mellom tonene er terser, <html><span class="chord" chord="x32xxx" title="avstanden fra tonen c til tonen e er en stor ters">store terser</span> og <span class="chord" chord="x31xxx" title="avstanden fra tonen <span class="chord" chord="x3xxxx">c</span> til tonen <span class="chord" chord="xx1xxx">eb</span> er en liten ters">små terser</span></html>. Akkorder består grovt sett av stabler av slike terser. Akkorden C er en treklang som består av av akkord-tonene c - e - g. Og der har du da stor ters fra <html><span class="chord" chord="x32xxx">c til e</span>, og liten ters fra <span class="chord" chord="xx20xx">e til g</span>. Cmaj7 er en firklang som består av akkord-tonene c - e - g - b. og der du stor ters fra <span class="chord" chord="xx20xx">g til b</span>. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9</span> er en femklang (legg merke til at kvinten g her er sløyfet i dette grepet, men vi kaller den likevel en femklang). Den beatår av akkord-tonene c - e - g - b - d. Avstanden fra <span class="chord" chord="xxx43x">b til d</span> er liten ters.</html> |
| |
Og hvis du spiller flere akkorder etter hverandre som passer i en sang, vil du antagelig først og fremst finne akkorder som består av toner fra samme skala / toneart. Så ut fra det kan vi grovt sett definere akkord som en **samklang av tre eller flere toner, der tonene har ters-avstand og hvor tonene er hentet fra en skala**. | Og hvis du spiller flere akkorder etter hverandre som passer i en sang, vil du antagelig først og fremst finne akkorder som består av toner fra samme skala / toneart. Så ut fra det kan vi grovt sett definere akkord som en **samklang av tre eller flere toner, der tonene har ters-avstand og hvor tonene er hentet fra en skala**. |
| |
| |
[[fmaj9]] [[cmaj9]] [[maj9-arpeggio]] | [[fmaj9]] [[cmaj9]] [[maj9-arpeggio]] [[Cm7]] |