Fireklanger er som man skjønner akkorder med fire toner. De er bygd opp av terser fra en skala, på samme måte som treklanger. Tersene er annenhver tone i skalaen oppover.
I Jazz og Bossa Nova særlig er de fleste akkorder fireklanger. I jazz er du litt friere i forhold til akkordenes stemmeføringen. Og det er her ikke uvanlig å sløyfe både kvinten og grunntonen i akkordene. Kvinten er unødvendig fordi den er den første overtonene i den naturlige overtonerekka, grunntonen er overflødig og hvis du spiller med bassist, kan det skape problemer.
I disse musikksjangrene vil du finne at du kan dele inn akkordene i tre hovedgrupper.
Akkorder innenfor hver av disse grupppene er utbyttbare, såfremt de passer med melodien. Det vil si, når det står Cmaj7 er det ikke noe i veien for at du spiller en annen durakkord som C6, C6/9 osv., dersom det passer med melodien og ikke skjærer seg. Det å veksle mellom de utbyttbare akkorder kan nettopp gjøres for å få en bedre stemmeføring, til og med også slik at topptonen følger melodien. Med alle omvendinger og akkordtyper vil det altid være mulig å velg akkorder som har meloditonen øverst (altså at den lyseste tonen i akkorden uttrykker melodien).
Fireklanger av dur-akkorder kan du få fra C-durskalaen ved å ta tersstabler fra skalatrinn I og IV - dvs. Cmaj7 og Fmaj7.
C D E F G A H C D E F G A H C C E G H F A C E
Nedenfor finner du typiske stemmeføring for akkorder som det er vanlig i Jazz og Bossa Nova. Dette er grep som uten videre er flyttbare. Du kan spille Fmaj7 ved bare å flytte de samme akkordene opp slik at grunntonen er på en F.
Legg merke til at de samme akkordene spilles på fire ulike sett strenger.
5-4-3-2 6-x-4-3-2 5-x-3-2-1 4-3-2-1
Øvelse 1: Øve på å bytte mellom omvendingene av disse akkordene i første rad, oppover og nedover. Dernest ta for deg akkordene i andre rad osv. NB! Viktig å passe på at du med en gang øver inn å ta grepene på en sånn måte at du demper strenger som ikke skal klinge!
Øvelse 2: Legg hele tiden merke til hvor du har grunntonen, og hvor du finner de øvrige tonene i akkordene. Her er en oversikt over tonene i akkorden:
1: C (grunntonen) 3: E (tersen) 5: G (kvinten) 7: H (septimen) - NB! her skrevet B.
Øvelse 3: Øve på å spille akkordene og alle deres omvendinger uten kvinten. Hvis du har et kompeprogram som Band-in-a-Box eller Jam, sett det til kjøre et komp i Cmaj7. Øv dernest på å spille dem uten grunntonen og tersen.