Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
tritonussubstitusjon [d.m.Y H:i] – admin | tritonussubstitusjon [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Tritonussubstitusjon ====== | + | ====== Tritonussubstitusjon |
- | Tritonussubstitusjon, | + | Tritonussubstitusjon, |
+ | |||
+ | Forklaringen er at en de har to vesentlige toner til felles, F og B. Tersen og septimen i den ene er septimen og tersen i den andre. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | {{: | ||
+ | {{: | ||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | {{: | ||
+ | {{: | ||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | På engelsk bruker man uttrykkene: //<lang en>tritone substitution</ | ||
En tritonus er et intervall på en halv oktav = tre heltoner = forminsket kvint (b5). | En tritonus er et intervall på en halv oktav = tre heltoner = forminsket kvint (b5). | ||
Linje 6: | Linje 22: | ||
Noen grunner til å bruke denne teknikken kan være å få glattere stemmeføring, | Noen grunner til å bruke denne teknikken kan være å få glattere stemmeføring, | ||
- | Eksempel uten tritonussubstitusjon: | + | Eksempel |
| | ||
Em9 A7#5 | Dm9 G7#5 | Cmaj9 | | Em9 A7#5 | Dm9 G7#5 | Cmaj9 | | ||
Linje 16: | Linje 32: | ||
|--------5---|-------3-----|--------------| | |--------5---|-------3-----|--------------| | ||
- | Samme eksempel med tritonussubstitusjon. Her er A7 erstatte med Eb7, og G7 med Db7. | + | Med tritonussubstitusjon. |
| Em9 Eb9 | Dm9 Db9 | | Em9 Eb9 | Dm9 Db9 | ||
Linje 25: | Linje 41: | ||
|----7---6---|----5---4----|---3----------| | |----7---6---|----5---4----|---3----------| | ||
|------------|-------------|--------------| | |------------|-------------|--------------| | ||
+ | |||
+ | Her er A7 erstatte med Eb7, og G7 med Db7. | ||
Resultatet er en glattere stemmeføring, | Resultatet er en glattere stemmeføring, | ||
Linje 50: | Linje 68: | ||
| | ||
- | {{: | + | |
- | {{: | + | {{: |
[{{:: | [{{:: | ||
- | Prøv selv å erstatte første linje med C7, F7, Bb7, Eb7, Ab7, Db7...}}] | + | Prøv selv å erstatte første linje med C7, F7, Bb7, Eb7, Ab7, Db7... }}] |
- | + | ||
- | + | ||
Linje 125: | Linje 140: | ||
^ | ^ | ||
^Notert dominantakkord | substitueres med| | ^Notert dominantakkord | substitueres med| | ||
- | ^C7 |Gb7 / F#7 | | + | ^C7 ^Gb7 / F#7 | |
- | ^F7 |B7 | | + | ^F7 ^B7 | |
- | ^Bb7 | + | ^Bb7 |
- | ^Eb7 | + | ^Eb7 |
- | ^Ab7 | + | ^Ab7 |
- | ^Db7 | + | ^Db7 |
^Gb7 |C7 | | ^Gb7 |C7 | | ||
^B7 | ^B7 | ||
Linje 140: | Linje 155: | ||
Legg merke til at du egentlig kun trenger halve denne tabellen. Intervallet tritonus eller b5, er en halv oktav. Og enten du går en halv oktav opp, eller en halv oktav ned fra en tone, så kommer du til samme tone. | Legg merke til at du egentlig kun trenger halve denne tabellen. Intervallet tritonus eller b5, er en halv oktav. Og enten du går en halv oktav opp, eller en halv oktav ned fra en tone, så kommer du til samme tone. | ||
- | ---- | ||
- | Se forøvrig [[akkorder: | ||
- | |G7 med kvint}} | ||
- | Grunntonen | + | Spill og lytt |
- | {{:db7nor.png?nolink | + | < |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Se forøvrig [[akkorder: |