Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
tritonus [d.m.Y H:i] – admin | tritonus [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Tritonus ====== | ====== Tritonus ====== | ||
- | Tritonus (engelsk: TRITONE ) er et dissonante intervall på størrelense en forsminsket kvint (b5), hvilket er det samme som en forstørret kvart, eller tre helvtonetrinn, | + | <box right 90px round|tritonus> |
- | I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus. Du finner det også i Beethovens Fidelio, Wagner Gotterdammerung, | ||
- | |||
- | I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som djevelens intervall (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende intervall (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende " | ||
- | |||
- | Avstanden mellom tersen og septimen i en dominantakkord er en tritonus (b5). | ||
- | |||
- | <box right 80px round|tritonus> | ||
^ 1 ^ b5 | | ^ 1 ^ b5 | | ||
| A | Eb | | | A | Eb | | ||
Linje 24: | Linje 17: | ||
| G♯ | D | | | G♯ | D | | ||
| D | G♯ | | | D | G♯ | | ||
+ | |||
</ | </ | ||
+ | |||
+ | Tritonus (engelsk: TRITONE ) er en dissonant intervall på tre heltoner. Det omtales som forminsket kvint (**b5**), men kan også betegnes som forstørret kvart (#4). | ||
+ | |||
+ | For å finne en tritonus fra en tone, teller du ganske enkelt tre heltonetrinn opp eller ned, eller seks halvtonetrinn opp eller ned, eller en halv oktav opp eller ned. | ||
+ | |||
+ | Når du omvender en trinonus, så får du en tritonus - dvs. en omvendt eller invertert b5, er alltid en b5. Det fordi en tritonusen til en tone befinner seg midt mellom tonen og dens oktav. Mens frekvensforholdet for en oktav er 1:2, så er frekvensforholdet mellom grunntone og tritonus 1:✔2 (1 til roten av 2). | ||
+ | |||
+ | Du kan gjenkjenne dette intervallet på mange låter: | ||
+ | * I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus. | ||
+ | * Beethovens Fidelio | ||
+ | * Wagner Gotterdammerung | ||
+ | * de første to notene i signaturmelodien til teveserien // | ||
+ | * Introen til [[Jimi Hendrix]] //Purple Haze// | ||
+ | * "Black Sabbath" | ||
+ | * " | ||
+ | |||
+ | I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som **djevelens intervall** (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende " | ||
+ | |||
+ | Avstanden mellom tersen og septimen i en dominantakkord er en tritonus (b5). | ||
+ | |||
- | | + | |
- | |-----|-----|-----|-----|-----|-----|--Eb-| | + | |
- | |-----|-----|-----|-----|-----|--A--|-----| | + | |
- | |-----|-----|-----|--Eb-|-----|-----|-----| | + | |
- | |-----|-----|--A--|-----|-----|-----|-----| | + | |
- | |-----|--Eb-|-----|-----|-----|-----|-----| | + | |
- | |--A--|-----|-----|-----|-----|-----|-----| | + | |
+ | | ||
Intervallet blir mye brukt i [[heavy metal]] og særlig [[black metal]]. Thrashmetallbandet Slayer gjør det til et tema i sangen " | Intervallet blir mye brukt i [[heavy metal]] og særlig [[black metal]]. Thrashmetallbandet Slayer gjør det til et tema i sangen " |