Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
tonal_kadens [d.m.Y H:i] – opprettet admin | tonal_kadens [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Tonal kadens ====== | ====== Tonal kadens ====== | ||
- | Akkord-progresjonen I-IV-V-I kalles den tonale kadens. Den betegner den karakteristiske akkordfølgen av hovedtreklangene som er det harmoniske fundamentet for all musikk i dur. | + | Akkord-progresjonen I-IV-V-I kalles |
Man kan sammenligne et musikkstykke med en mer eller mindre begivenhetsrik reise. Reisen begynner hjemmefra (I), spenningen bygger seg opp (IV) og når sitt høydepunkt (V), hvorpå reisen vender tilbake til hjemmets ro og avspenning (I). | Man kan sammenligne et musikkstykke med en mer eller mindre begivenhetsrik reise. Reisen begynner hjemmefra (I), spenningen bygger seg opp (IV) og når sitt høydepunkt (V), hvorpå reisen vender tilbake til hjemmets ro og avspenning (I). | ||
- | Vi skal her ha som mål å få den harmoniske funksjonen av denne kadensen inn i øret og inn i fingrene på gitarens | + | Vi skal her ha som mål å få den harmoniske funksjonen av denne kadensen inn i øret og inn i fingrene på gitarens |
Vi starter med å gå inn i reisen der spenningen er størst og reisen vender hjem. Og vi begynner her med eksempler i A-dur - som kanskje er den tonearten som passer best for nybegynnere på gitar. | Vi starter med å gå inn i reisen der spenningen er størst og reisen vender hjem. Og vi begynner her med eksempler i A-dur - som kanskje er den tonearten som passer best for nybegynnere på gitar. | ||
- | ^ A-durskalaens noter i to oktaver | + | ===== A-durskalaens noter og hovedtreklangenes akkordtoner ===== |
- | ^ Trinn: | + | |
- | ^ noter: | + | Her er en oversikt over noten og de viktigste akkordenes akkordtoner, |
- | ^ I | + | |
- | ^ IV | + | ^ Skalatrinn: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
- | ^ V | + | ^ Skalaens |
- | vil det si akkordene | + | ^ I-akkordens noter: |
+ | ^ IV-akkordens noter: | | ||
+ | ^ V7-akkordens noter: | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ^ | Grunntone | Ters | Kvint | Septim | | ||
+ | ^ I-akkordens noter: | ||
+ | ^ IV-akkordens noter: | D | F# | A | (C#) | | ||
+ | ^ V7-akkordens noter: | E | G# | B | D | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Den tonale reisen hjem: Akkordfølgen | ||
+ | |||
+ | Vi begynner med å studere reisen fra V og hjem til I. | ||
+ | |||
+ | I den harmoniske analysen begynner vi nå med se på bevegelsen fra klimaks (V) til reisen hjem (I). Vi kan her se bort fra akkordenes kvinter og septimene i annet enn dominanten (V-akkorden). Når vi utelater dem kan vi fokusere på de resterende tonene som bærer den harmoniske bevegelsen i dette tonefølget. | ||
+ | |||
+ | Når vi altså ser bort fra kvinten og kun ser på septimen i V-akkorden, så står vi igjen med fem noter. | ||
+ | |||
+ | ^ | Grunntone | Ters | Dominantens septim | | ||
+ | ^ V7 | E | G# | D | | ||
+ | ^ I | A | C# | | | ||
+ | |||
+ | Spørsmålet er nå: Hvordan beveger disse notene seg i dette tonefølget fra V til I. Hvordan lyder de, og kan vi kjenne igjen den karakteristiske lyden av det. Og, hvordan kan vi spille dem på gitar, over hele gripebrettet. Det er lettere enn det høres ut som. | ||
+ | |||
+ | * V7-akkordens grunntonen går en kvint ned - eller en kvart opp - til I-akkordens grunntone: <wrap em>E -> A</ | ||
+ | * V7-akkordens septim går en halvtone ned til I-akkordens ters: <wrap em>D -> C#</ | ||
+ | * V7-akkordens ters går en halvtone opp til I-akkordens grunntone: <wrap em>G# -> A</ | ||
+ | |||
+ | Men før vi gjør det, skal vi forenkle mønstret ytterligere. | ||
+ | |||
+ | Vi skal først få konsentrere oss om å høre tonefallet fra <wrap em>D -> C#</ | ||
+ | |||
+ | {{ :: | ||
+ | |||
+ | {{ :: |