Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Siste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 15: | Linje 15: | ||
E: | E: | ||
- | Et annet element i stemmeføring er at du ofte ønsker å la den lyseste tonen i akkorden følge melodilinja. For å oppnå | + | Et annet element i stemmeføring er at du ofte ønsker å la den lyseste tonen i akkorden følge melodilinja. |
+ | |||
+ | | ||
+ | ||-----6--------------------------------8------8----- | ||
+ | ||-----8-----8-----3--------------------6------6----- | ||
+ | ||-----7-----7-----3-----3----5----6----6------6----- | ||
+ | ||-----6-----6-----5-----3----5----6----6------5----- | ||
+ | ||-----------7-----6---------------------------6----- | ||
+ | ||-----6-----------------3----5----6----6------------ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | For å oppnå | ||
Linje 29: | Linje 40: | ||
God stemmeføring består da i at tonene beveger seg til de mest nærliggende, | God stemmeføring består da i at tonene beveger seg til de mest nærliggende, | ||
- | For å oppnå dette brukes ofte [[akkordsubstitusjoner]]. Og på gitaren skjer det ofte glatt slik at fingre bånder felles toner blir liggende fast mellom akkordskifter. | + | Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen, basstemmen. |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen | + | |
Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget av akkorder. Det er som å forholde seg til gitaren som om du var en leder av et kor, og hver streng var en stemme, når du velger akkorder. | Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget av akkorder. Det er som å forholde seg til gitaren som om du var en leder av et kor, og hver streng var en stemme, når du velger akkorder. | ||
- | Prøv å spille følgende akkorder. Du hører rakt at de ikke er tilfeldig valgt. | ||
- | |||
- | | ||
- | ||-----6--------------------------------8------8----- | ||
- | ||-----8-----8-----3--------------------6------6----- | ||
- | ||-----7-----7-----3-----3----5----6----6------6----- | ||
- | ||-----6-----6-----5-----3----5----6----6------5----- | ||
- | ||-----------7-----6---------------------------6----- | ||
- | ||-----6-----------------3----5----6----6------------ | ||
Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden // | Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden // |