Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Stemmeføring ====== | ====== Stemmeføring ====== | ||
- | **Stemmeføring** [engelsk: //Voice Leading//]. Ved akkordspill | + | **Stemmeføring** [engelsk: //Voice Leading// |
- | Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget | + | God stemmeføring er så mangt. En ting er å være litt omtenksom ved valg av akkorder |
- | Prøv å spille følgende akkorder. Du hører rakt at de ikke er tilfeldig valgt. | + | La oss ta et eksempel: Du har en sang med et skifte mellom akkordene C (C-E-G) og F (F-A-C). Du ser at de to akkorder har to toner er felles, og du ser at det er kort avstanden mellom andre toner i akkordene. Avstanden fra E til F er på bare en halvtone; fra G til A på en heltone, og fra G til F på en heltone. Du kan da for eksempel få en god stemmeføringen ved å velge en omvending (inversjon) av den andre akkorden, slik at overgangen blir fra C-E-G til C-F-A (F/C). En annen mulighet er C/E (E-G-C) til |
+ | |||
+ | eksempel 1 eksempel 2 | ||
+ | C F C F | ||
+ | E: | ||
+ | H: | ||
+ | G: | ||
+ | D: | ||
+ | A: | ||
+ | E: | ||
+ | |||
+ | Et annet element i stemmeføring er at du ofte ønsker å la den lyseste tonen i akkorden følge melodilinja. Prøv å spille følgende, og se om du kjenner igjen denne jazzlåta. | ||
| | ||
Linje 13: | Linje 24: | ||
||-----------7-----6---------------------------6----- | ||-----------7-----6---------------------------6----- | ||
||-----6-----------------3----5----6----6------------ | ||-----6-----------------3----5----6----6------------ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | For å oppnå å følge melodilinja på øverste strengen, kan du enten velge den meste passende akkordformen du finner. Men hvis ikke det funker, kan du bruke forskjellige triks. Et sånt trik ser å legge inn en ekstra sus-akkord mellom de to akkordene du skal flytte mellom. Et annet triks er å legge inn en forminsket akkord (dim7) en halvtone under eller over den meloditonen du skal til, mellom to akkorder. Et tredje triks er å bruke akkordsubstitusjoner (b5-substitusjon). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | C Csus4 F C Fdim7 F C Gdim7 F | ||
+ | E: | ||
+ | H: | ||
+ | G: | ||
+ | D: | ||
+ | A: | ||
+ | E: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | God stemmeføring består da i at tonene beveger seg til de mest nærliggende, | ||
+ | |||
+ | Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen, basstemmen. | ||
+ | |||
+ | Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget av akkorder. Det er som å forholde seg til gitaren som om du var en leder av et kor, og hver streng var en stemme, når du velger akkorder. | ||
+ | |||
Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden // | Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden // |