Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Er en skala som brukes mye i jazz siden den fungerer godt over altererte dominant-akkorder. Ved å spille den en halvtone opp fra akkorden, gir den altereringene b5, #5, b9, #9. | ||
+ | |||
+ | Melodisk moll har som durskalaen | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Dette forholdet kan du også tenke som mollaskala nederst og durskala øverst -dvs. som sammensatt av to tetrakorder, | ||
< | < | ||
Linje 27: | Linje 35: | ||
</ | </ | ||
- | < | + | < |
- | Den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (Ebaug). Og den akkorden inngår | + | Det er to akkorder som er symmetriske og som skapt for gitaren, nemlig forminsket septim (dim7) og forstørret treklang (aug). Noe av det spesielle med dem på gitaren er at omvendinger av disse akkordene har samme grep. Uansett hvilken av disse akkordenes akkordtoner du legger |
+ | |||
+ | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone | ||
+ | |||
+ | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb< | ||
+ | |||
+ | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, | ||
- | Slik gitaren er organisert, kan du omvender både dim7 og aug-treklanger ved bare å flytte det samme grep opp eller ned henholdsvis | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder |
- | Så symmetrien her følger av at melodisk moll inneholder en forstørret akkord (Ebaug = Gaug = Baug) på tredje skalatrinn (b3, liten ters), og som da gjentar seg på gitarhalsen | + | Treklangen |
- | Følgelig | + | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien |
</ | </ | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
Linje 55: | Linje 72: | ||
En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | ||
- | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | + | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| |
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
+ | |||
+ | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | ||
Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | ||
Linje 240: | Linje 260: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |