Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
gitargrep [d.m.Y H:i] – admin | gitargrep [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Liten akkordliste for gitar, gitargrep ====== | ====== Liten akkordliste for gitar, gitargrep ====== | ||
- | Her er en liten liste over de vanligste gitargrep eller akkorder for gitar, til bruk i **[[sangbok|sangboka]]**. For flere akkorder, se [[guitar_verktoy|Gitar-verktøy]] | + | ====== Liste over gitargrep ====== |
+ | |||
+ | Her er en liten liste over de vanligste gitargrep eller akkorder for gitar, til bruk i **[[sangbok|sangboka]]**. For flere akkorder, se [[gitar_verktoy|Gitar-verktøy]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Akkord, grep og stemmeføring ===== | ||
+ | |||
+ | En akkord betegner et bestemt sett akkordtoner, | ||
+ | |||
+ | Besifringen sier oftest lite og ingen ting om hvordan stemmene, altså akkordtonene, | ||
+ | |||
+ | Slash-akkorder brukes mye i musikksjangre som bossa nova, der god stemmføring er vesentlig. Du finner mange eksempler på bossa-låter for gitar på [[http:// | ||
+ | |||
+ | Se for eksempel på hvordan stemmene beveger seg fra akkord til akkord i << | ||
+ | |||
+ | ^ Analyse av akkorder i << | ||
+ | ^ Akkorder | ||
+ | ^ Bb7 | Bb | D | ||
+ | ^ Gm6 | G | ||
+ | ^ EbmMaj7 | ||
+ | ^ Bb | Bb | D | ||
+ | |||
+ | ^ Analyse av stemmeføring i << | ||
+ | ^ Akkorder | ||
+ | ^ Sopran | ||
+ | ^ Alt | Bb | Bb | Bb | Bb | Holdes | ||
+ | ^ Tenor | F | E | Eb | D | Fallende | ||
+ | ^ Bass | Ab | G | Gb | F | Fallende | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Et grep, når vi snakker om grep for gitar, handler mer konkret om gitarteknikk, | ||
+ | |||
+ | Ett og samme grep kan faktisk brukes til å spille forskjellige akkorder. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Dette kommer av spesielle forhold når det gjelder hvordan strengene er stemt i forhold til hverandre. | ||
+ | |||
+ | E7 (12-14-12-13-x-x) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
I prinsippet er alle akkorder på en gitar flyttbare -dvs. at du kan << | I prinsippet er alle akkorder på en gitar flyttbare -dvs. at du kan << | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
< | < | ||
</ | </ | ||
+ | < | ||
+ | |||
+ | I praksis er det ikke så lett å flytte alle grep. Men ved siden av barregrep, merk deg gitargrep som **ikke** har åpne strenger (0) i akkordlista. Det vil si akkorder som dette | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | < | ||
+ | Det er også flyttbare gitargrep (også kalt blokk-akkorder og drop2-akkorder). Merk også at begrepene her ikke er så klokkerene. Du kan godt ha en drop2-akkord som er et barregrep. Mer om flyttbare grep følger. | ||
+ | |||
+ | Et annet tema er inversjoner, | ||
- | I praksis | + | Enda et tema som blir dekket mer etterhvert, og som du kan ha i bakhodet, det er at når du komper på gitar, så er det ofte både nødvendig og ønskelig å ikke å spille |
- | Mer om flyttbare gitargrep -dvs. blokk-akkorder, drop2-akkorder | + | Relatert til dette tema og til temaet |
x = stum streng. Når det er mulig er det en fordel å vende seg til å ta grep slik at du demper strenger som ikke skal klinge. | x = stum streng. Når det er mulig er det en fordel å vende seg til å ta grep slik at du demper strenger som ikke skal klinge. | ||
Linje 16: | Linje 83: | ||
båndtall = tall ved siden av grepene forteller deg hvilket bånd akkorden skal tas i. | båndtall = tall ved siden av grepene forteller deg hvilket bånd akkorden skal tas i. | ||
- | De dim- | + | OBS! Det er et par inkonsekvenser i denne lista. Mens akkorden som nedenfor er kaldt **A4** er en Asus2 - så viser akkordiagrammet **F4** en Fsus4. Akkorden **Asus** er en Asus4. |
Linje 260: | Linje 327: | ||
[Gsus4] | [Gsus4] | ||
</ | </ | ||
- | |||
- | |||
- |