dominant

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
dominant [d.m.Y H:i] admindominant [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 1: Linje 1:
 ====== Dominant ====== ====== Dominant ======
-**Dominanten** er det femte trinn i en diatonisk skalaEller i en harmonisert diatonisk skala (akkordskala)den akkorden som har det femte skalatrinn som grunntone.+**Dominanten**, også kalt //primær dominant//, akkorden bygger fra femte trinn i en tonearten 
 + 
 +Trinnene angis med romertall. Dominanten er da en V7-akkorden en gitt toneart som da oppløses i I-akkorden -dvs. akkorden bygget fra grunntonen (Tonika). 
 + 
 +en harmonisert skala (akkordskala) er dominanten den akkorden som er bygget fra femte skalatrinn -dvs. fra den femte tonen i skalaen.  
 + 
 +I C-dur er dominanten G7. G7 skape i C-dur en spenning som forventes å løses opp ved I-akkorden C, C7 i blues, Cmaj7 i jazz, som dette utdraget av en IIm-V7-Imaj7-progresjon:  
 + 
 +- | Dm7 | G7 | Cmaj7 | 
 + 
 + 
 +^Skalatrinn ^ C-dur | ters | kvint | septim | none ^ Akkorder ^ Harmonisk funksjon 
 +^ I          C    |  E    G    |  H     | D    | Cmaj7    | Sterkest forløsning | 
 +^ II        |  D    |  F    A    |  C     | E    | Dm7      |                                  
 +^ III        E    |  G    H    |  D     | F    | Em7      | forløsning          | 
 +^ IV        |  F    |  A    C    |  E     | G    | Fmaj7    |                     |  
 +^ V          G    |  H    D    |  F     | A    | G7       | Størst spenning     | 
 +^ VI        |  A    |  C    E    |  G     | H    | Am7      | forløsning          | 
 +^ VII        H    |  D    F    |  A     | C    | Hdim7    | spenning            | 
 + 
 + 
 +===== Sekundær dominant, bidominant ===== 
 + 
 +**Sekundære dominanter** er vanlig å bruke i jazz på alle akkorder utenom på det syvende trinnetDu kan altså legge på en V7-akkord på de fleste akkorder i en akkordprogresjon - som så forløses med den akkorden som er oppgitt i partituret. 
 + 
 +^ Sekundære dominanter   ^ Alternative betegnelse ^ Forløses med ^ Eksempel i C-dur |  
 +| VI7  | V7/II  | IIm7   | A7/Dm7   | 
 +| VII7 | V7/III | IIIm7  | H7/Em7   |  
 +| I7   | V7/IV  | IVMaj7 | C7/Fmaj7 | 
 +| II7  | V7/V   | V7     | D7/G7    | 
 +| III7 | V7/VI  | VIm7   | E7/Am7   | 
 + 
 + 
 +Dvs. Akkordprogresjon over som dette  
 + 
 +- | Dm7 | G7 | Cmaj7 | 
 + 
 +kan da bygges ut med sekundære dominanter slik på: 
 + 
 +- | A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 |
  
  
  • dominant.txt
  • Sist endret: 8 år siden
  • av admin