dim7

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
dim7 [d.m.Y H:i] admindim7 [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 2: Linje 2:
 **Forminsket septim-akkord** er en firklang som bygges fra en grunntone (1), med liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7):** 1-b3-b5-bb7**. **Forminsket septim-akkord** er en firklang som bygges fra en grunntone (1), med liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7):** 1-b3-b5-bb7**.
  
-Det er det spesielle med denne akkorden, det er samme innbyrdes intervall mellom hver akkordtone, nemlig en liten ters. Den består av en stabel av tre små terser (b3).+Dim7-akkorden er symmetrisk: 
 + 
 +  - Det er den samme innbyrdes avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters (b3)Eksempel: Bdim7 
 +  - På gitaren er det samme grep for alle dens omvendinger. Du kan med andre ord transponere den ved bare å flytte grepet en liten ters opp (tre bånd) opp eller ned.{{ :akkorder:dim7-ett-grep-for-alle-omvendinger.png?nolink |}} 
 +  - Hver akkordtone kan fungerer som grunntone i hver sin dim7-akkord. Mao. Ett eneste dim7-grep kan være fire forskjellige akkorder. {{ :akkorder:dim7-1-grep-4-akkorder.png?nolink |Ett grep fire akkorder}} 
 +  - Den inneholder 2 tritonus-intervaller (2 små terser = 1½ tone + 1½ tone = 3 toner = 1 tritonus). 
 +  - Ved å flytte en hvilken som helst av akkortonene én halvtone ned, slik at akkorden dermed bare består av 1 stykk tritonus, har man forvandlet den til et dominant septim-grep. {{ :akkorder:dim7-til-dominant7.png?nolink |Bygg fire dominante septimakkorder fra 1 forminsket septim-akkord}} 
 + 
  
 {{:akkorder:dim7-noter.png|Cdim7-akkord i noter. Viser samme akkorden i tett leie i forskjellige strengsett på gitarhalsen, og i spredd leie som drop2, drop3, og drop2+4}} {{:akkorder:dim7-noter.png|Cdim7-akkord i noter. Viser samme akkorden i tett leie i forskjellige strengsett på gitarhalsen, og i spredd leie som drop2, drop3, og drop2+4}}
Linje 80: Linje 88:
  
  
- +==== Kan bygges med tritonus med avstand på liten ters ====
- +
-===== To tritonus med avstand på liten ters ====+
- +
  
 Dim7-akkorden kan mao. betraktes som en akkord bestående av 2 tritonus, der den innbyrdes avstanden mellom dem er på en liten ters (b3). En liten ters ser sånn ut på gitaren: <span class="chord" chord="x42xxx">x42xxx</span></html>. Dim7-akkorden kan mao. betraktes som en akkord bestående av 2 tritonus, der den innbyrdes avstanden mellom dem er på en liten ters (b3). En liten ters ser sånn ut på gitaren: <span class="chord" chord="x42xxx">x42xxx</span></html>.
Linje 106: Linje 110:
  
  
 +===== Tritonus karakteristisk for dominante septimakkorder =====
 +
 +Tritonus-avstand mellom tersen og septimen i en dominant septimakkord (G7) er det som gir disse akkordene den karakteristiske lyden.
 +
 +Hvis vi tar en G7, for eksempel så gjenfinner vi da tritonus-avstanden mellom tersen (B) og den lille septimen (F). Denne tritonusavstanden gjenfinner du også i en G#dim7-akkord.
 +
 +Sammenlign og se hva som er likheten og forskjellen på en G7 og en G7#dim7.
 +
 +G7: 
 +
 +{{:akkorder:g7-sammenlignet-med-abdim7.png?nolink|Hvordan akkordtonene for dominantseptimen G7 fordeler seg på gitaens gripebrett}}
 +
 +G#dim7 
 +
 +{{:akkorder:gkryssdim7-sammenlignet-med-g7.png?nolink|Hvordan akkordtonene for de forminskede G#dim7 fordeler seg på gitaens gripebrett}}
 +
 +G7b9
 +
 +{{:akkorder:g7b9-17.-baand.png?nolink|}}
 +
 +Du ser at den eneste forskjellen på disse akkordene er akkordtonen G i G7, og G# i 
  
  
Linje 201: Linje 226:
  
 Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet. Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet.
 +
 +
 +==== Ddim7 = Fdim7 = Abdim7 = Bdim7 ====
 +
 +Ddim7 har også de samme akkordtoner som tre andre dim7-akkorder, nemlig Fdim7, Abdim7 og Bdim7:
 +
 +    F  Ab Cb  = Ddim7 
 +      F  Ab Cb Ebb = Fdim7
 +         Ab B  D  F  = Abdim7
 +            B  D  F  Ab = Bdim7  
 +
 +==== En dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter ====
 +
 + (G) B D F Ab = G7b9(noR)
 + (Bb)  D F Ab Cb = Bb7b9(noR)
 + (Db)    F Ab Cb Ebb = Db7b9
 + (E)       G#  B D F  = E7b9   
 +
 +
 +==== En dim7-akkord kan dermed oppløses i (eller modulere til) fire forskjellige tonikaer ====
 +
 +I og med at en dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter (V-akkorder), så kan også en og samme dim7-akkord forløses i fire forskjellige tonikaer (I-akkorder). Dermed kan den også brukes til å modulere fra en toneart til en av de tre  andre tonikaene den kan forløses til. 
 +
 +Tar vi G7b9 over som eksempel kan den oppløses i C, Eb, Gb og A: 
 +
 +{{ :akkorder:dim7-resolusjon.png?nolink |En og samme dim7-akkord kan oppløses i fire forskjellige tonearter.}}
 +
 +En og samme dim7-akkord kan alså fungere som dominanten som leder til tonika i fire forskjellige tonearter. Så hvis vi følger eksemplet, så kan altså ethvert grep for Ddim7, Fdim7, Abdim7 og Bdim7 brukes som V-akkorden som leder til I-akkorden i C-dur og C-moll, Eb-dur og E-moll, Gb-dur og G-moll, A-dur og A-moll.
 +
 +
  
 ===== Forminsket skala ===== ===== Forminsket skala =====
  • dim7.1486437107.txt.gz
  • Sist endret: 7 år siden
  • av admin