Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
dim7 [d.m.Y H:i] – admin | dim7 [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Dim7 ====== | ====== Dim7 ====== | ||
- | **Forminsket septim-akkord** er en firklang som består av grunntone (1), liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7 - <<bb7>> | + | **Forminsket septim-akkord** er en firklang som bygges fra en grunntone (1), med liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7):** 1-b3-b5-bb7**. |
+ | |||
+ | Dim7-akkorden | ||
+ | |||
+ | - Det er den samme innbyrdes avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters (b3). Eksempel: Bdim7 | ||
+ | - På gitaren er det samme grep for alle dens omvendinger. Du kan med andre ord transponere den ved bare å flytte grepet en liten ters opp (tre bånd) opp eller ned.{{ : | ||
+ | - Hver akkordtone kan fungerer som grunntone i hver sin dim7-akkord. Mao. Ett eneste dim7-grep kan være fire forskjellige akkorder. {{ : | ||
+ | - Den inneholder 2 tritonus-intervaller (2 små terser = 1½ tone + 1½ tone = 3 toner = 1 tritonus). | ||
+ | - Ved å flytte en hvilken som helst av akkortonene én halvtone ned, slik at akkorden dermed bare består av 1 stykk tritonus, har man forvandlet den til et dominant septim-grep. {{ : | ||
- | Det er det spesielle med denne akkorden, det er samme innbyrdes intervall mellom hver akkordtone, nemlig en liten ters. Den består av en stabel av tre små terser (b3). | ||
{{: | {{: | ||
Linje 73: | Linje 81: | ||
En annen akkord som er flyttbar på denne måten på gitar er forstørrede treklanger (som besifres Caug, eller C+). De er også symmetriske slik at de gjentar seg hvert femte bånd. | En annen akkord som er flyttbar på denne måten på gitar er forstørrede treklanger (som besifres Caug, eller C+). De er også symmetriske slik at de gjentar seg hvert femte bånd. | ||
- | ===== dim7 = 2 tritonus | + | ===== Dim7 har to tritonus |
+ | |||
+ | Som vi så over, er det en forminsket kvint (b5) mellom annenhver akkordtone. Dette intervallet, | ||
+ | |||
+ | En tritonus (b5) ser slik ut på gitar: < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Kan bygges med tritonus | ||
+ | |||
+ | Dim7-akkorden kan mao. betraktes som en akkord bestående av 2 tritonus, der den innbyrdes avstanden mellom dem er på en liten ters (b3). En liten ters ser sånn ut på gitaren: <span class=" | ||
+ | |||
+ | Mao. du kan bygge dim7-akkorder ved ganske enkelt på denne måten: | ||
+ | - Ta en tilfeldig tritonus < | ||
+ | - Gå opp en liten ters < | ||
+ | - Bygge en ny tritonus derfra < | ||
+ | - Og vips har du en dim7-grep: < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Men enda bedre, du kan fra den akkorden du har bygd på den måten bygge alle andre mulige dim7-grep ved bare å omvende (invertere) en og en tritonus, ved å ta den nederste tonen og flytte den opp en oktav. < | ||
+ | |||
+ | Det spesielle med en tritonus er at dens omvending selv er en tritonus. Det på samme måte som når du omvender en oktav < | ||
+ | |||
+ | Så ved omvending kan vi da fra en gitt dim7-akkord bygge alle vanlige dim7-grep. Hvis vi for eksempel tar en Fdim7, så har den akkordtonene F-Ab-Cb-Ebb. | ||
+ | |||
+ | Avstanden fra Ab til Ebb, og fra F til Cb er en tritonus både opp og ned. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tritonus karakteristisk for dominante septimakkorder ===== | ||
+ | |||
+ | Tritonus-avstand mellom tersen og septimen i en dominant septimakkord (G7) er det som gir disse akkordene den karakteristiske lyden. | ||
+ | |||
+ | Hvis vi tar en G7, for eksempel så gjenfinner vi da tritonus-avstanden mellom tersen (B) og den lille septimen (F). Denne tritonusavstanden gjenfinner du også i en G# | ||
+ | |||
+ | Sammenlign og se hva som er likheten og forskjellen på en G7 og en G7#dim7. | ||
+ | |||
+ | G7: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
- | Dim7-akkorden kan også betraktes som bestående av to intervaller på en tritonus (b5 = forminsket kvint) < | + | G# |
+ | {{: | ||
+ | G7b9 | ||
+ | {{: | ||
+ | Du ser at den eneste forskjellen på disse akkordene er akkordtonen G i G7, og G# i | ||