Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
chris_juergensen:hva_er_jazz [d.m.Y H:i] – admin | chris_juergensen:hva_er_jazz [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
~~NOTOC~~ | ~~NOTOC~~ | ||
- | < | + | < |
- | + | ||
- | <div style=" | + | |
</ | </ | ||
====== Hva er jazz? - et blikk på jazzharmoni====== | ====== Hva er jazz? - et blikk på jazzharmoni====== | ||
av [[Chris Juergensen: | av [[Chris Juergensen: | ||
- | ---- | + | |
**Hva er jazz** - Et nytt spørsmål åpner opp en helt ny boks mark. I denne leksjonen vil jeg ta et blikk på jazzharmoni. | **Hva er jazz** - Et nytt spørsmål åpner opp en helt ny boks mark. I denne leksjonen vil jeg ta et blikk på jazzharmoni. | ||
**Spørsmål: | **Spørsmål: | ||
- | **Svar:** Nei, egentlig ikke. Men jeg husker for noen år tilbake, da jeg var i samme situasjon som deg, og lurte på dette. Da tenkte du at OK, siden pop og rock vanligvis er avledet fra den harmoniserte durskalaen | + | **Svar:** Nei, egentlig ikke. Men jeg husker for noen år tilbake da jeg var i samme situasjon som deg, og lurte på det. Da tenkte du at OK, siden pop og rock vanligvis er avledet fra den harmoniserte durskalaen, da må jazz og fusion være avledet fra den den [[: |
Først av alt, la meg beskrive min måte å klassifisere musikk harmonisk: | Først av alt, la meg beskrive min måte å klassifisere musikk harmonisk: | ||
- | - **Tonal** - bygd på en bestemt toneart og diatonisk harmoni: Med andre ord, musikk som kan analyseres i en bestemt tonearter. Notene til slike låter har fortegn som forteller deg hvilken toneart den går i. | + | - **Tonal |
- | - **Kromatisk** - bygd på akkorder som ikke er relatert og med vekt på modal harmoni. Ikke å forveksle med atonal eller tolvtonemusikk. Selv om den er kromatisk er den fortsatt bygd på harmonier med terser, på samme måte som med tonal musikk. | + | - **Kromatisk |
- | Tonal musikk er det du finner i det meste av populærmusikk og i mya av jazzen også, særlig tidlig jazz. Dette er det viktig å forstå fordi også kromatisk harmoni har sitt utgangspunkt i tonal harmoni. | + | Tonal musikk er det du finner i det meste av populærmusikk og i mye av jazzen også, særlig tidlig jazz. Dette er det viktig å forstå fordi også kromatisk harmoni har sitt utgangspunkt i tonal harmoni. |
Harmonier har blitt mer og mer kromatisk opp gjennom århundrene. Tillegget av septimer til treklanger for noen hundre år siden var et skritt i retning av kromatisk harmoni. | Harmonier har blitt mer og mer kromatisk opp gjennom århundrene. Tillegget av septimer til treklanger for noen hundre år siden var et skritt i retning av kromatisk harmoni. | ||
Linje 48: | Linje 46: | ||
{{http:// | {{http:// | ||
- | Skulle du nå analysere denne progresjonen vha. kvintsirkelen, | + | Skulle du nå analysere denne progresjonen vha. [[: |
- | and G, står nær hverandre, praktisk talt er de naboer på kvintsirkelen. | + | |
Dette eksemplet har forøvrig en lignende oppbygging som [[:Miles Davis]] låt << | Dette eksemplet har forøvrig en lignende oppbygging som [[:Miles Davis]] låt << | ||
Linje 59: | Linje 56: | ||
{{http:// | {{http:// | ||
- | I dette eksemplet er det kun tre tonearter, og da utelukkende med **ii-V-I**-progresjoner((Oversetteres | + | I dette eksemplet er det kun tre tonearter, og da utelukkende med **ii-V-I**-progresjoner((Oversetters |
^ I ^ ii | ^ I ^ ii | ||
| Cmaj7 | Dm7 | G7 | | | Cmaj7 | Dm7 | G7 | | ||
Linje 71: | Linje 68: | ||
===== iiº-V-Mollakkordprogresjoner ===== | ===== iiº-V-Mollakkordprogresjoner ===== | ||
- | La oss se nærmere på mollakkordprorgresjonen **iio-V-i**. | + | La oss se nærmere på mollakkordprorgresjonen **iiº-V-i**. |
- | Til forskjell fra durtonearten **ii-V**, er iiº-akkorden en **min7b5**-akkord, | + | Til forskjell fra durtonearten **ii-V**, er iiº-akkorden en **min7b5**-akkord, |
{{http:// | {{http:// | ||
Linje 153: | Linje 150: | ||
- | **Spørsmål: | + | **Spørsmål: |
- | **Svar:** Selv om det ikke altid er nødvendig å spille | + | **Svar:** Selv om det ikke altid er nødvendig å spille |
Her er det jeg anser som de definitive modale akkorder, med begynnelse de modale skalaer fra durskalane: | Her er det jeg anser som de definitive modale akkorder, med begynnelse de modale skalaer fra durskalane: | ||
Linje 171: | Linje 168: | ||
**Lydisk forstørret** - **maj7# | **Lydisk forstørret** - **maj7# | ||
**Lydisk dominant** - **7#11** | **Lydisk dominant** - **7#11** | ||
- | **Locrisk | + | **Lokrisk |
**Alterert** - **7(# | **Alterert** - **7(# | ||
Linje 178: | Linje 175: | ||
Så for å besvare det første spørsmålet; | Så for å besvare det første spørsmålet; | ||
- | **Svar:** Akkordprogresjoner lages generelt ikke fra harmonisk og melodisk moll, men bestemte akkorder lånes fra disse harmoniserte skalaene for å legge farge på tonal musikk. Disse akkordene kan også ha, og blir ofte brukt til å lage modal musikk der de generelt dukker opp ikke som diatoniske akkordprogresjoner, | + | **Svar:** Akkordprogresjoner lages generelt ikke fra harmonisk og melodisk moll, men bestemte akkorder lånes fra disse harmoniserte skalaene for å legge farge på tonal musikk. Disse akkordene kan også ha, og blir ofte brukt til å lage modal musikk der de generelt dukker opp, ikke som diatoniske akkordprogresjoner, |
---- | ---- | ||
Linje 185: | Linje 182: | ||
Oversatt til norsk for elgitar.com, | Oversatt til norsk for elgitar.com, | ||
</ | </ | ||
+ | ---- | ||
+ | < |