Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
blueskomp [d.m.Y H:i] – admin | blueskomp [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 38: | Linje 38: | ||
< | < | ||
<object type=" | <object type=" | ||
- | data=" | + | data=" |
- | <param name=" | + | <param name=" |
</ | </ | ||
</ | </ | ||
</ | </ | ||
- | Det lønner seg å begynne så enkelt som mulig. Ikke bare fordi det er lett å spille, men også fordi ved å fokusere på det vesentlige ved bluesen, får du det lettere inn i fingre | + | I tabulaturet nedenfor er akkordene forenklet slik at du kun spiller tersene (3) og septimene (b7) fra de tre akkordene Hb7, Eb7 og F7. Grunntonen og kvinten (5) er sløyfet. Legg merke til at avstanden mellom tersen og septimen er en b5 (tritonus), og se hva slags mønster disse tonene danner i bildet nedenfor. |
- | Nedenfor | + | Ved komping |
- | Dette ser kansje litt for enkelt | + | Det lønner seg å begynne så enkelt |
- | | + | |
| | ||
|--------------|--------------|--------------|--------------| | |--------------|--------------|--------------|--------------| | ||
Linje 77: | Linje 77: | ||
|--------------|--------------|--------------|--------------| | |--------------|--------------|--------------|--------------| | ||
+ | Telleøvelse | ||
- | Lær dette til du vet hvilke akkord du spiller når. | + | I7 IV7 |
+ | |1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og| | ||
+ | |||
+ | IV7 | ||
+ | |1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og| | ||
+ | |||
+ | V7 IV7 | ||
+ | |1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Følg med på hvilke akkord du spiller når, til du til enhver tid er klar over både navn på akkord og romertall. | ||
Prøv å variere rytme og toner, og skli inn for akkorden over og under. Prøv å etterligne hvordan pianoet spiller i backing tracket. Bruk illustrasjoen nedenfor til å finne andre kombinasjoner av intervallet 3-b7 (eller omvendt b7-3) for hver enkelt akkord: | Prøv å variere rytme og toner, og skli inn for akkorden over og under. Prøv å etterligne hvordan pianoet spiller i backing tracket. Bruk illustrasjoen nedenfor til å finne andre kombinasjoner av intervallet 3-b7 (eller omvendt b7-3) for hver enkelt akkord: | ||
Linje 93: | Linje 104: | ||
- | Etterhvert kan du finne andre steder og spille de samme intervallen, | + | Etterhvert kan du finne andre steder og spille de samme intervallen, |
{{: | {{: | ||
+ | |||
+ | **Eksempler på variasjon: Freddie Green- og Charleston-rytme** | ||
+ | Her er et par eksempler på hvordan du kan variere rytmen. Først en meget viktig synkopert rytme som forbindes med Freddie Green med fire anslag pr. takt ("four to the bar"). Prøv å etterligne det. | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | <object type=" | ||
+ | data=" | ||
+ | <param name=" | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Et annet vanlig rytmemønster er Charlestonrytme. | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | <object type=" | ||
+ | data=" | ||
+ | <param name=" | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Der slår her an strengene på 1 nedslag og på "2 og" | ||
+ | |||
+ | I7 IV7 | ||
+ | |1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og|1-og-2-og-3-og-4-og| | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Her er de fulle akkorder som de forenklede akkordene over er hentet fra: | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |--------------|--------------|--------------|--------------| | ||
+ | |--6--6--6--6--|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--| | ||
+ | |--7--7--7--7--|--6--6--6--6--|--7--7--7--7--|--7--7--7--7--| | ||
+ | |--6--6--6--6--|--5--5--5--5--|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--| | ||
+ | |--------------|--6--6--6--6--|--------------|--------------| | ||
+ | |--6--6--6--6--|--------------|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--| | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |--------------|--------------|--------------|--------------| | ||
+ | |--6--6--6--6--|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--| | ||
+ | |--6--6--6--6--|--6--6--6--6--|--7--7--7--7--|--7--7--7--7--| | ||
+ | |--5--5--5--5--|--5--5--5--5--|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--| | ||
+ | |--6--6--6--6--|--6--6--6--6--|--------------|--------------| | ||
+ | |--------------|--------------|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--| | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |--------------|--------------|--------------|--------------| | ||
+ | |--8--8--8--8--|--6--6--6--6--|--6--6--6--6--|--9--9--9--9--| | ||
+ | |--8--8--8--8--|--6--6--6--6--|--7--7--7--7--|--8--8--8--8--| | ||
+ | |--7--7--7--7--|--5--5--5--5--|--6--6--6--6--|--7--7--7--7--| | ||
+ | |--8--8--8--8--|--6--6--6--6--|--------------|--8--8--8--8--| | ||
+ | |--------------|--------------|--6--6--6--6--|--------------| | ||
Linje 112: | Linje 184: | ||
Her er et eksempel på de en 12-takst blues med [[sving|svingrytme]], | Her er et eksempel på de en 12-takst blues med [[sving|svingrytme]], | ||
+ | |||
| | ||
| |