Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:treklanger [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:treklanger [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 16: | Linje 16: | ||
^ Csus4 | Treklang med suspendert til ren kvart | C-F-G | F-G-C | G-C-F | | ^ Csus4 | Treklang med suspendert til ren kvart | C-F-G | F-G-C | G-C-F | | ||
^ Csus2 | Treklang med suspendert til stor sekund | C-D-G | D-G-C | G-C-D | | ^ Csus2 | Treklang med suspendert til stor sekund | C-D-G | D-G-C | G-C-D | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Nyttig å vite om tre-klangenes omvendinger ===== | ||
+ | |||
+ | Hvorfor er det nyttig å mestre treklangenes omvendinger? | ||
+ | |||
+ | Det ultimate er selvfølgelig at du straks kan høre hvilken omvending en akkord du hører er i, slik at du straks kan spille den på ditt instrument. | ||
+ | |||
+ | Men før du kommer dit er det visuelt ved gitaren som instrument nyttig å ha med seg. Du kan kjenne igjen omvendingene på på avstanden mellom tone. | ||
+ | |||
+ | ==== C-dur-treklanger i grunnstilling på gitar - C ==== | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Her ser du at i grunnstilling er avstanden fra nederst til øverste tone en ren kvint. En stor ters fra første andre akkordtone , og en liten ters fra andre til tredje. | ||
+ | |||
+ | ==== C-dur-treklanger i 1. omvending - C/E ==== | ||
+ | |||
+ | Legg merke til at i 1. omvending er det en liten ters (b3) mellom første og andre. | ||
+ | |||
+ | En ren kvart (4) mellom andre og tredje. | ||
+ | |||
+ | Og en //liten sekst// (b6) mellom nederste og øverste tone. | ||
+ | |||
+ | Så når du for eksempel spiller en treklang i dur, der det ytterste intervallet er en liten sekst, så vet du at når du skal flytte det ned langs gitarhalsen til, så må det ytre intervallet være ren kvint. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Hva blir det ytre intervallet være når du flytte opp langs gitarhalsen fra 1. til 2. omvending? | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== C-dur-treklanger i 2. omvending - C/G ==== | ||
+ | |||
+ | Her ser du at du har en stor sekst (6) mellom nederste og øverste akkordtone. En ren kvart fra første til andre, og en stor ters (3) fra den andre til den tredje akkordtonen. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ==== Øvelse: spill følgende akkorder og merk hvordan det ytre intervallet endrer seg ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Mao. at avstanden fra nederst til øverst forandrer seg med en halvtone fra onvending til omvending når du flytter akkorden til neste omvending oppover (5-b6-6), og omvendt når du flytter til neste omvending nedover fra 5-6-b6. | ||
+ | |||
+ | Så spiller du en durtreklang der avstanden er en kvint, så vet du at for neste omvending oppover gitarhalsen, | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
Intervallene i en durtreklang i grunnstilling er definert ved en stor ters fra C til E og en //liten ters// fra E til G. Avstanden fra C til G er en //ren kvint//. | Intervallene i en durtreklang i grunnstilling er definert ved en stor ters fra C til E og en //liten ters// fra E til G. Avstanden fra C til G er en //ren kvint//. | ||
Linje 27: | Linje 80: | ||
- | Merk at enhver treklang ikke bare har to omvendinger, | + | ==== Samme treklang - forskjellige grep ==== |
+ | |||
+ | |||
+ | Merk at enhver treklang ikke bare har to omvendinger, | ||
{{: | {{: | ||
Linje 40: | Linje 96: | ||
{{: | {{: | ||
- | Det er viktig å få treklangene i alle deres former inn i fingrene. Som du ser blir det forskjellige grep for samme omvending av samme treklang, når de to lyseste strengene er med i bildet. | + | Det er viktig å få treklangene i alle deres former inn i fingrene. Som du ser blir det forskjellige grep for samme omvending av samme treklang, når de to lyseste strengene er med i bildet. |
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Gehør ===== | ||
- | Og for gehøret er det viktig å legge merke til forskjellen i hvordan akkordene lyder ikke bare i grunnstilling, | ||
+ | Og for gehøret er det viktig å legge merke til forskjellen i hvordan akkordene lyder ikke bare i grunnstilling, | ||
{{: | {{: |