akkorder:synonyme_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
akkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] adminakkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] admin
Linje 6: Linje 6:
 Å vite litt om temaet akkord-substitusjon er nyttig bla. for å utvide som vokabular av grep. En annen ting er at det vil kunne være til hjelp arrangering og stemmeføring (eng <lang en>voice leading</lang>) eller reharmoniserer av låter.  Å vite litt om temaet akkord-substitusjon er nyttig bla. for å utvide som vokabular av grep. En annen ting er at det vil kunne være til hjelp arrangering og stemmeføring (eng <lang en>voice leading</lang>) eller reharmoniserer av låter. 
  
-Noen eksempler+ 
 +===== Enharmonisk like akkorder ===== 
 + 
 +Akkorder som er //enharmonisk like// [eng. <lang en>enharmonic equivalent</lang>], har de samme akkord-toner og spilles da på gitar med samme grep. Men de tolkes forskjellig, alt etter hvilken musikalsk sammenheng de inngår i 
 + 
 + 
 <box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder> <box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder>
-For mer avanserte akkorder enn treklanger, er det vanlig med gitargrep der en sløyfer én akkordtone, eller til og med flere akkordtoner. Vanligvis tas det ikke med i akkordens navn - altså i besifringen av akkorden. Men ønsker du å angi at en  akkordtone er sløyfet i et grep, kan du da besifres med "**(noR)**" når grunntonen er sløyfet, "**(no5)**" når kvinten er sløyfet, og "**(no5)**" når tersen er sløyfet.  +For mer avanserte akkorder enn treklanger, er det vanlig med gitargrep der en sløyfer én akkordtone, eller til og med flere akkordtoner. Vanligvis tas det ikke med i akkordens navn - altså i besifringen av akkorden. Men ønsker du å angi at en  akkordtone er sløyfet i et grep, kan du da besifres med "**(noR)**" når grunntonen er sløyfet, "**(no5)**" når kvinten er sløyfet, og "**(no5)**" når tersen er sløyfet.
  
 Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html> Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html>
  
-Når en tone blir lagt til i bassen av en akkordkan du skrive den som en såkalt "slash-akkord". Så hvis du har en <html><span class="chord" chord="x32010">C</span>, og legger en A i bassenkan den skrives <span class="chord" chord="x02010">C/A</span></html> (leses: "C over A"). En C/er en annen måte å skrive en akkord med akkord-tonene a, c, e, gsom er en Am7. </box>Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6?+En grunn til at sløyfing av tonerer at none-akkorder gjerne bygges ved å flytte opp grunntonen en stor sekund (se for eksempel på dette C6-grepet: <html><span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, der er grunntonen c på 2. strengog ved å flytte den opp en heltone slik <span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, så har du bygd en C69-akkord, med sløyfet grunntone. Tersdecim-akkorder bygges gjerne ved å flytte opp kvinten som fra G7-grepet <span class="chordchord="3x343x">3x343x</span>, der kvinten d er på 2. streng. Og ved å flytter den opp en heltonehar du en G13-akkord <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span></html> med sløyfet kvint. Flytter du bare en halvtone så får du en G7b13-grep <span class="chord" chord="3x344x">3x344x</span>. Den kan riktignok også betraktes som en G7 med alterert kvint G7#5.
  
-Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, og <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>.</html>  
  
-For Dm7 kjenner du kanskje <html><span class="chord" chord="xx0211">xx0211</span>, <span class="chord" chord="xx3535">xx3535</span>, <span class="chord" chord="x5756x">x5756x</span>, <span class="chord" chord="xx7768">xx7768</span></html>+Når en tone blir lagt til i bassen av en akkord, kan du skrive den som en såkalt "slash-akkord". Så hvis du har en <html><span class="chord" chord="x32010">C</span>, og legger en A i bassen, kan den skrives <span class="chord" chord="x02010">C/A</span></html> (leses: "C over A"). En C/A er en annen måte å skrive en akkord med akkord-tonene a, c, e, g, som er en Am7.  
 + 
 +Slash-akkorder brukes nok vanligvis for å si hvilken omvending det er tale om. Den C6 som har seksten (a) i bassen kan da skrives <html><span class="chord" chord="x02010">C6/A</span></html> 
 +</box> 
 + 
 +Eksempler:   
 + 
 +Alle grep for <html><span class="chord" chord="x3001x">Csus2</span> kan brukes som grep for <span class="chord" chord="x3001x">Gsus4</span>. Den vil høres som en <span class="chord" chord="x3001x">Csus2</span> når sammenhengen er <span class="chord" chord="x3201x">C</span>. Og den vil lyde som <span class="chord" chord="x3001x">Gsus4</span> når sammenhengen er <span class="chord" chord="x2000x">G</span></html> 
 + 
 +Det er egentlig bare tre forminskede septimakkorder. For <html><span class="chord" chord="x1202x">Bbdim7</span> = <span class="chord" chord="x4535x">Dbdim7</span> = <span class="chord" chord="x7868x">Edim7</span> = <span class="chord" chord="xab9bx">Gdim7</span>, og <span class="chord" chord="x2313x">Bdim7</span> = <span class="chord" chord="x5646x">Ddim7</span> = <span class="chord" chord="x8979x">Fdim7</span> = <span class="chord" chord="xbcacx">Abdim7</span> og <span class="chord" chord="x3424x">Cdim7</span> = <span class="chord" chord="x6757x">Ebdim7</span> = <span class="chord" chord="x9a8ax">Gbdim7</span> = <span class="chord" chord="xcdbdx">Adim7</span></html>. Likhetstegnet skal her leses som "har samme akkordtoner som"
 + 
 +Det er egentlig bare fire forstørrede treklanger: For <html><span class="chord" chord="x2100x">Baug</span> = <span class="chord" chord="x6544x">Ebaug</span> = <span class="chord" chord="xa988x">Gaug</span> og <span class="chord" chord="x3211x">Caug</span> = <span class="chord" chord="x7655x">Eaug</span> = <span class="chord" chord="xba99x">G#aug</span> og <span class="chord" chord="x4322x">Dbaug</span> = <span class="chord" chord="x8766x">Faug</span> = <span class="chord" chord="xcbaax">Aaug</span> og <span class="chord" chord="x5433x">Daug</span> = <span class="chord" chord="x9877x">Gbaug</span> = <span class="chord" chord="xdcbbx">Bbaug</span></html> 
 + 
 + 
 +Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6? 
 + 
 +Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>, <span class="chord" chord="axaaax">10x10-10-10x</span>, , <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="x8a7ax">x8-10-7-10x</span>, <span class="chord" chord="xccadx">x12-12-10-13x</span></html>  
 + 
 +For Dm7 kjenner du kanskje <html><span class="chord" chord="xx0211">xx0211</span>, <span class="chord" chord="xx3535">xx3535</span>, <span class="chord" chord="x5756x">x5756x</span>, <span class="chord" chord="xx7768">xx7768</span>, <span class="chord" chord="xxaaaa">xx10-10-10-10</span></html>
  
 Hvis du så vet at disse to grepene har akkurat de samme akkordtoner, så vet du også at alle disse grepene kan brukes om hverandre: Hvis du så vet at disse to grepene har akkurat de samme akkordtoner, så vet du også at alle disse grepene kan brukes om hverandre:
Linje 39: Linje 61:
  
  
-===== Quiz =====+Tips: Det omvendingen av akkorden C6 som har seksten i bassen (C6/A) er <html><span class="chord" chord="x02010">det vanligste Am7-grepet</span></html> 
 + 
 +<callout type="question" icon="true"> 
 +==== Quiz ====
  
 Klikk på knappene når du har svaret! Klikk på knappene når du har svaret!
  
-<popover placement="right" content="Siden tersen til Gbm7 er A, så er A6 den relaterte sekstakkorden til Gbm7!"><btn>Sekstakkorden til Gbm7?</btn></popover> +<popover placement="top" content="A6! Forklaring: Siden tersen til Gbm7 er a, så må det være A6 som er den relaterte sekstakkorden til Gbm7!"><btn>Sekstakkorden til Gbm7?</btn></popover> 
-<popover placement="right" content="Siden seksten i E6 er A, så er Dbm7 den mollseptim-akkorden som er relatert til E6!"><btn>Mollseptim-akkorden til E6?</btn></popover> +<popover placement="bottom" content="Seksten til E6 er db. Derfor er det Dbm7 som er den relaterte mollseptim-akkorden til E6!"><btn>Mollseptim-akkorden til E6?</btn></popover> 
-<popover placement="left" content="Siden tersen i Ebm7 er Gb, så er Gb6 den relaterte sekstakkorden til Ebm7!"><btn>Sekst-akkorden til Ebm7?</btn></popover> +<popover placement="top" content="Siden tersen i Ebm7 er gb, så er Gb6 den relaterte sekstakkorden til Ebm7!"><btn>Sekst-akkorden til Ebm7?</btn></popover> 
-<popover placement="left" content="Siden seksten i Db6 er Bb, så er Bbm7 den relaterte mollseptim-akkorden til Db6!"><btn>Mollseptim-akkorden til Db?6</btn></popover>+<popover placement="bottom" content="Siden seksten i Db6 er bb, så er Bbm7 den relaterte mollseptim-akkorden til Db6!"><btn>Mollseptim-akkorden til Db6?</btn></popover> 
 +</callout> 
 + 
 +<alert type="warning" dismiss="true" icon="fa fa-warning">Se [[gripebrettet:intervaller|intervaller]] eller studér illustrasjonen over, hvis du lurer på hvor du finner en (liten) ters og (stor) sekst i forhold til en grunntone. Lite tips: En stor sekst til en grunntone befinner seg tre bånd ned. En  liten ters befinner seg tre bånd opp. Fra en gitt tone i et bånd,  teller du da 0-1-2-3 opp eller ned til henholdsvis stor sekst og liten ters. Så hvis du står på C på 5. streng og i 3. bånd, så kan du telle ned 0-1-2-3 til A som gir deg seksten, eller 0-1-2-3 opp til Eb som gir deg liten ters.</alert> 
 + 
 + 
 +===== Andre relaterte akkorder =====
  
 +En annen type relaterte akkorder er halvforminskede og mollsekst-akkorder, som for eksempel henholdsvis Bm7b5 og Dm6. 
  
-===== Et annet eksempel =====+Her er noen grep for dem: Bm7b5 og Dm6
  
  
-Det samme gjelder når du vet at G9(noR) har de samme notene som Bm7b5 og Dm6  - mao G9 = Bm7b5/G = Dm6/G, og G9(noR) = Bm7b5 = Dm6 - da kan alle de grepene du har for en av dem brukes for alle.+En interessant ting er imidlertid at vi også kan relatere disse akkordene med en dominant none-akkord. Akkorden G9noR har nemlig de samme tonene som Bm7b5 og Dm6  - mao G9 = Bm7b5/G = Dm6/G, eller G9(noR) = Bm7b5 = Dm6. Dermed kan ethvert grep for en av disse akkordene, brukes for alle:
  
   G9:    G, B, D, F, A   G9:    G, B, D, F, A
  • akkorder/synonyme_akkorder.txt
  • Sist endret: 8 år siden
  • av admin