Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:omdreiningspunkt [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:omdreiningspunkt [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== | + | ====== |
- | Akkordskifter rundt et omdreiningspunkt (pivot, finger) er et nyttig | + | Akkordskifter rundt et omdreiningspunkt (pivot, finger) er nyttig |
Dvs. å ha et bevisst forhold til hvilke fingre du må flytte til en annen streng, ved overgang fra den ene til neste akkord. Ved arrangementer basert på god [[: | Dvs. å ha et bevisst forhold til hvilke fingre du må flytte til en annen streng, ved overgang fra den ene til neste akkord. Ved arrangementer basert på god [[: | ||
Linje 22: | Linje 22: | ||
< | < | ||
- | <WRAP center round info 98%> | + | <WRAP center round tip 100%> |
- | Et lite råd som kan passe her. Når du har med omvendinger av akkorder å gjøre, kan det være lurt å gi dem et passende betegnelse på hvert grep slik at du har kontroll | + | Et lite råd som kan passe å ta med når du har med omvendinger av akkorder å gjøre. |
+ | |||
+ | Ikke nøy deg med å merke deg hvor grunntonen befinner seg i hvert grep. Gi hvert grep en passende navn slik at du har kontrollen med - passer | ||
+ | |||
+ | Du kan for eksempel kalle det første i oppgave 2 for <<F7 med grunntonen som bass og kvinten på topp>> | ||
+ | |||
+ | Er du en reser på å huske tall kan du kalle omvendingene i oppgave 1 for henholdsvis 1735, 3157, 5371, og 7513, etter rekkefølgen av intervaller, og forstå 1 som grunntone, << | ||
+ | |||
+ | Omvendingene av F7 i oppgave 2 vil da måtte betegnes henholdsvis 7351, 1573, 3715, og 5137. | ||
</ | </ | ||
+ | Oppgave 3: Øv inn med bevissthet på hvilke fingre du kan bruke som pivot. | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | |||
+ | Oppgave 4: Øv inn med bevissthet på hvilke fingre du kan bruke som pivot. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | < | ||
---- | ---- | ||