Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:dm7 [d.m.Y H:i] – opprettet admin | akkorder:dm7 [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Dm7 ====== | ====== Dm7 ====== | ||
- | Dm7 er en moll-septimakkord. Den kan anses som en treklang i moll, med tillagt liten septim. | + | Dm7 er en [[: |
- | Vi kan definere den ved de intervaller | + | Dm7 er være |
+ | * II-akkorden i C-dur og | ||
+ | * III-akkorden i Bb-dur | ||
+ | * VI-akkorden i F-dur | ||
+ | Dm7 kan være | ||
+ | * I-akkorden i D-moll | ||
+ | * IV-akkorden i A-moll | ||
+ | * V-akkorden i G-moll | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Dm7 kan defineres | ||
+ | |||
+ | ^ Akkordtoner | ||
+ | | Intervall fra grunntonen | 1 | b3 | 5 | b7 | | ||
+ | |||
+ | * Avstanden fra grunntonen D til D er en prim (1). | ||
+ | * Avstanden fra grunntonen D til F er en liten ters (b3). | ||
+ | * Avstanden fra grunntonen D til A er det en ren kvint (5). | ||
+ | * Avstanden fra grunntonen D til C er en liten septim (b7). | ||
| | | | ||
Linje 16: | Linje 34: | ||
| | ||
+ | Og slik kan vi bygge denne akkorden fra andre skalatrinn i C-dur: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Det er også interessant å merke seg at den har to store sekster (6). Nemlig fra F til D og fra C til A: | ||
+ | |||
+ | F -> D :: b3 -> 1 = 6 | ||
+ | C -> A :: b7 -> 5 = 6 | ||
+ | |||
+ | Og videre har den også to rene kvinter: | ||
+ | |||
+ | F -> C :: b3 -> b7 = 5 | ||
+ | D -> A :: 1 -> 5 = 5 | ||
+ | {{: |