Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon |
liten_septim [d.m.Y H:i] – admin | liten_septim [d.m.Y H:i] – admin |
---|
Liten septim er også en bestanddel i **halvforminskede septimakkorder** (R-♭3-♭5-♭7) som skrives //Cm7♭5, C-7♭5, C<sup>ø</sup>//. De kalles halvforminskede fordi en fullt forminsket septim har en ♭♭7. | Liten septim er også en bestanddel i **halvforminskede septimakkorder** (R-♭3-♭5-♭7) som skrives //Cm7♭5, C-7♭5, C<sup>ø</sup>//. De kalles halvforminskede fordi en fullt forminsket septim har en ♭♭7. |
| |
Videre forekommer liten septim i **altererte akkorder** C7<sup>alt</sup>. Det vil si akkorder der en eller flere av tonene er erstattet av nabotoner 5 er erstattet med b5 eller #5, 9 er erstattet med b9 eller #9. | Videre forekommer liten septim i **altererte akkorder** C7<sup>alt</sup>. Rettere sagt. Altererte akkorder er dominantakkorder der kvinten eller nonen er hevet eller senket en halvtone -dvs. 5 er erstattet av en av nabotonene b5 eller #5, 9 er erstattet av en av nabotoner b9 eller #9. Eksempelvis G7<sup>alt, G7b9. Slike akkorder forekommer for eksempel i **ii-V-I-VI-turnarounds** som for eksempel Cm7-F7-Hb-G7<sup>alt</sup>, eller med tritonus-substitusjon Cm7-F7-Hb-Db7#11. |