latenstid

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

latenstid [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1latenstid [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Latens ====== ====== Latens ======
-Latens, eller latenstid [eng. latency] er forsinkelse målt i millisekunder, som går fra input til output. +Latens, eller latenstid [eng. latency] er forsinkelse fra input via prosessering, til output, angitt i millisekunder (ms)
  
-For eksempel ved innspilling av musikk til DAW, går det en viss tid fra du slår an strengen, til audio-input lyd til DAWen blir behandlet og du får igjen lyden i høytalerenDet er da helt avgjørende med lav latenstid for å kunne overdubbe på toppen av eksisterende spor.+Med latens sikter vi da her til den tiden det tar fra du slår an en streng, via lydkort, til prosessering, og til du endelig kabn høre lyden i høytalerne. 
 + 
 +Noe av det som påvirker latenstiden er analog til digital omforming og omvendt, bufring og den digitale signalbehandlingen i datamaskin. 
 + 
 +Ved overføring av akkustisk lyd til PC (analog til digital og digital til analog), eller ved innspilling til DAW (som Pro Tools, Reaper etc) Uten lav - uhørbar - latenstid blir det for eksempel så å si umulig å overdubbe på toppen av eksisterende spor
 + 
 +Du kan optimere latenstiden ved å redusere buffer-størrelsen i lydoppsettet for lydkortet ditt. Lav bufferstørrelse kan føre til klipping av lyden, høy bufferstørrelse vil føre til høyere latenstid.
  
 Se [[asio|ASIO]] Se [[asio|ASIO]]
  • latenstid.1308666083.txt.gz
  • Sist endret: 12 år siden
  • (ekstern redigering)