jazz_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] adminjazz_akkorder [d.m.Y H:i] admin
Linje 38: Linje 38:
  
  
-**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): CmCm6Cm7#5Cm9, Cm11, CmMaj7 osv +**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3):    
- +  * Cm - **c-eb-g** 
-**Dominantakkorder** er i jazz, akkorder som alltid har en stor ters og liten septim, og det som er det mest karakteristiske for disse akkordene er at du har en tritonus-avstand (skrives #4 eller b5) mellom tersen (3) og septimen (b7): C7 C7sus, C9, C11, C13 osv. Mollakkorder og dur-akkorder har aldri trinonusavstand mellom ters og septim. +  * Cm(add9) - **c-eb-g-d** 
 +  * Cmb5 - **c-eb-gb** 
 +  * Cm#5 - **c-eb-g#** 
 +  * Cm6 - **c-eb-g-a** 
 +  * Cm7#5 - **c-eb-g#-bb** 
 +  * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes 
 +  Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. 
 +  * CmMaj7 **c-eb-g-b** 
 +  * CmMaj7b5 = CmMaj#11 **c-eb-gb-b**  
 +  * Cm7#11 - **c-eb-bb-f#** 
  
 +**Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7): 
 +  * C7
 +  * C7b5
 +  * C7#5 = C7+ = C7aug
 +  * C7#9
 +  * C7b9
 +  * C7#5b9
 +  * C7b5#9
 +  * C7b5b9
 +  * C9b5 = C9#11
 +  * C13b5
 +  * C13b9
 +  * C13#9
 +  * C7sus = C7sus4, besifres ofte som C11
 +  * C9sus = C9sus4
 +  * C9
 +  * C11
 +  * C13 osv.
  
  
 ==== Shell-akkorder ==== ==== Shell-akkorder ====
-Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz.+{{:akkorder:a7-shell-akkord.png?nolink |Shell-akkorden A7, eller rettere sagt A7(no5) sine akkordtoner på gitarhalsen opp til 15. bånd.}}Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon.
  
 De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen.  De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. 
 +
 +Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså ved bare å spille grunntone (1), ters (3), og septimen (b7). Her er noen eksempler x0x03x; xxx223, 5x5x3x, 5x56xx; x-12-11-12-x-x...
 +
 +Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(#5).  
  
 Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv).
Linje 75: Linje 105:
     - det gjør det harmoniske bildet klarere     - det gjør det harmoniske bildet klarere
       - dermed er det bra for gehøret       - dermed er det bra for gehøret
 +
 +=== Akkordprogresjon med shell-akkorder ===
 +
 +Prøv shell-akkorder med progresjonen I-VI-II-V:
 +
 +{{:akkorder:1624-progresjon_d-dur_shell-akkorder.png?nolink|Bilde av 1-2-6-5-progresjon i D-dur med shell-akkorder opp til femtende bånd}}
 +
  
  
Linje 660: Linje 697:
  
 ===== Forminskede septimakkorder - dim7 ===== ===== Forminskede septimakkorder - dim7 =====
 +
 +
 +
 +
 **Besifring**: Cdim7, Cº7, Cº **Besifring**: Cdim7, Cº7, Cº
  
Linje 714: Linje 755:
  
  
-fortsettelse følger...+Omvendinger av G7dim 
 +{{gdim7-akkorder.png|Alle vanlige inversjoner av akkorden Gdim7 i drop2-, drop3- og drop2&4-akkordbygging eller voicing.}} 
 + 
  
 ===== Den høye "F"-akkorden - leksjon med Bob Patterson ===== ===== Den høye "F"-akkorden - leksjon med Bob Patterson =====
Linje 725: Linje 769:
  
  
-===== Jazz-skalaer =====+===== Akkorder og skalaer =====
  
-Forholdet mellom jazz-akkorder og jazz-skalaer+Forholdet mellom jazz-akkorder og skalaer
  
 <html><iframe width="100%" height="394" src="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204/embed" frameborder="0"></iframe><span><a href="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204">Jazz Scales</a> by <a href="http://musescore.com/marcsabatella">Marc Sabatella</a></span></html>  <html><iframe width="100%" height="394" src="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204/embed" frameborder="0"></iframe><span><a href="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204">Jazz Scales</a> by <a href="http://musescore.com/marcsabatella">Marc Sabatella</a></span></html> 
Linje 735: Linje 779:
 ===== Eksterne lenker ===== ===== Eksterne lenker =====
   * [[http://users.zoominternet.net/~joe.bianco/251-tutor/intro/intro.html|Matt Bianco's ii-V-I-Tutor]]   * [[http://users.zoominternet.net/~joe.bianco/251-tutor/intro/intro.html|Matt Bianco's ii-V-I-Tutor]]
 +  * [[http://www.jazzbooks.com/mm5/merchant.mvc?Screen=FQBK|Jamey Abersolds the "Jazz Handbook" ("red" book)]]
  • jazz_akkorder.txt
  • Sist endret: 10 år siden
  • av admin