Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
gripebrettet:intervaller [d.m.Y H:i] – admin | gripebrettet:intervaller [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 5: | Linje 5: | ||
====== Intervaller ====== | ====== Intervaller ====== | ||
- | Et **intervall** er avstanden | + | Et **intervall** er forskjellen i tonehøyde |
- | Akkorder og skalaer kan defineres ved de intervallene som inngår i dem. Enten ved tonenes avstand fra grunntonen. Eller ved den innbyrdes | + | Ta utgangspunkt i c-durskalaen (de hvite tangentene på et piano fra c). |
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | Hvilke distanser kan vi tilbakelegge mellom disse tonene? | ||
+ | |||
+ | Det man har funnet er at det er tretten trinn det er verdt å merke seg! | ||
+ | |||
+ | c - d - e - f - g - a - b - c' - d' - e' - f' - g' - a' | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Disse tretten trinnene så interessante at de har fått sine egne navn. | ||
+ | |||
+ | ^ Tone ^ trinn | Intervall | ||
+ | ^ c-c | 1 | Prim | | ||
+ | ^ c-d | 2 | Sekund | ||
+ | ^ c-e | 3 | Ters | | ||
+ | ^ c-f | 4 | Kvart | | ||
+ | ^ c-g | 5 | Kvint | | ||
+ | ^ c-a | 6 | Sekund | ||
+ | ^ c-b | 7 | Septim | ||
+ | ^ c-c' | 8 | Oktav | | ||
+ | ^ c-d' | 9 | None | | ||
+ | ^ c-e' | 10 | Desim | | ||
+ | ^ c-f' | 11 | Undesim | ||
+ | ^ c-g' | 12 | Duodesim | ||
+ | ^ c-a' | 13 | Tersdesim | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Noen av disse trinene kan være store eller små. Andre kan være forminskede eller forstørrede | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | **Sekunder** er noter som følger rett etter hverandre i skalaen. Så når du går fra note til note i skalaen så går du sekundvis. | ||
+ | |||
+ | Opp: c-d-e-f-g-a-b-c | ||
+ | Ned: c-b-a-g-f-e-d-c | ||
+ | |||
+ | **Terser** får du når du hopper over 1 note: | ||
+ | Opp: c--e--g--b--d--f--a--c | ||
+ | Ned: c--a--f--d--b--g--e--c | ||
+ | |||
+ | **Kvarter** når du hopper over 2: | ||
+ | Opp: c---f---b---e---a---d---g---c | ||
+ | Ned: c---g---d---a---e---b---f---c | ||
+ | |||
+ | **Kvinter** når du hopper over 3: | ||
+ | Opp: c----g----d----a----e----b----f----c | ||
+ | Ned: c----f----b----e----a----d----g----c | ||
+ | |||
+ | **Sekster** når du hopper over 4: | ||
+ | Opp: c-----a-----f-----d-----b-----g-----e-----c | ||
+ | Ned: c-----e-----g-----b-----d-----f-----a-----c | ||
+ | |||
+ | **Septimer** når du hopper over 5: | ||
+ | Opp: c------b------a------g------f------e------d------c | ||
+ | Ned: c------d------e------f------g------a------b------c | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Oktaver** (hopper over 6): | ||
+ | Opp: c-------c | ||
+ | Ned: c------c | ||
+ | |||
+ | **None** = oktav + sekund | ||
+ | |||
+ | **undesim** = oktav + ters | ||
+ | |||
+ | **Duotesim** = oktav + kvart | ||
+ | |||
+ | **Tersdecim** = oktav + kvint. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Du bør pugge dem opp og ned. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | Hvor mange toner er det mellom | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Akkorder og skalaer kan defineres ved de intervallene som inngår i dem. Enten ved avstanden FRA grunntonen | ||
Slik kan C-durskalaen - do-re-mi-fa-sol-la-ti-do - defineres ved skalatonenes avstand til grunntonen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Tallene her svarer til å telle opp de hvite tangentene på et piano fra C til B. | Slik kan C-durskalaen - do-re-mi-fa-sol-la-ti-do - defineres ved skalatonenes avstand til grunntonen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Tallene her svarer til å telle opp de hvite tangentene på et piano fra C til B. | ||
Linje 92: | Linje 174: | ||
| Kvarten kan være ren (4), [forminsket (b4)] eller forstørret (#4) | undesimen kan være ren (11), [forminsket (b11)] eller forstørret (#11) | | | Kvarten kan være ren (4), [forminsket (b4)] eller forstørret (#4) | undesimen kan være ren (11), [forminsket (b11)] eller forstørret (#11) | | ||
| Kvinten kan være ren (5), forminsket (b5) eller forstørret (#5) | [Duodesimen kan være ren (12), forminsket (b12) eller forstørret (#12)] | | | Kvinten kan være ren (5), forminsket (b5) eller forstørret (#5) | [Duodesimen kan være ren (12), forminsket (b12) eller forstørret (#12)] | | ||
- | | Seksten kan være liten (b6) eller stor (6) | tersdecimen | + | | Seksten kan være liten (b6) eller stor (6) | tersdesimen |
| Septimen kan være liten (b7) eller stor (7) | | Septimen kan være liten (b7) eller stor (7) | ||
Linje 133: | Linje 215: | ||
| 13 | Liten none | Minor nine | b9 | C-Db | | | 13 | Liten none | Minor nine | b9 | C-Db | | ||
| 14 | Stor none | Major nine | 9 | C-D | | | 14 | Stor none | Major nine | 9 | C-D | | ||
- | | 16 | Stor Decim | Major eleventh | + | | 16 | Stor Desim | Major eleventh |
- | | 17 | Ren undecim | + | | 17 | Ren undesim |
- | | 17 | Forstørret | + | | 17 | Forstørret |
- | | 19 | Ren duodecim | + | | 19 | Ren duodesim |
- | | 20 | Liten tersdecim | + | | 20 | Liten tersdesim |
- | | 21 | Stor tersdecim | + | | 21 | Stor tersdesim |
Linje 174: | Linje 256: | ||
===== Intervaller med partall og oddetall på notearket ===== | ===== Intervaller med partall og oddetall på notearket ===== | ||
- | Noter kan også leses ved å se på intervaller, | + | Noter kan også leses ved å se på intervaller, |
- | Studér illustrasjonen nedenfor. | + | Studér illustrasjonen nedenfor. |
{{ : | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Terser er på neste linje, kvinter er to linjer opp eller ned, septimer er tre linjer opp eller ned osv. | ||
Linje 351: | Linje 436: | ||
- | === Liten tersdecim, b13 === | + | === Liten tersdesim, b13 === |
- | {{: | + | {{: |
- | === Stor tersdecim, 13 === | + | === Stor tersdesim, 13 === |
{{: | {{: | ||
Linje 562: | Linje 647: | ||
| | ||
| | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
" | " |