tritonus

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
tritonus [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1tritonus [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Tritonus ====== ====== Tritonus ======
-<box right 80px round|tritonus>+<box right 90px round|tritonus> 
 ^ 1  ^ b5 |  ^ 1  ^ b5 | 
 | A  | Eb | | A  | Eb |
Linje 16: Linje 17:
 | G♯ | D  | | G♯ | D  |
 | D  | G♯ | | D  | G♯ |
 +
 </box> </box>
  
-Tritonus (engelsk: TRITONE ) er en dissonant intervall på en forsminsket kvint (**b5**). Det er det samme som en forstørret kvart, eller tre helvtonetrinn, eller en halv oktav. Intervallet b5 er midt mellom to oktaver, slik at når du omvender en trinonus så får du en tritonus - dvs. en invertert b5 er altid en b5+Tritonus (engelsk: TRITONE ) er en dissonant intervall på tre heltoner. Det omtales som forminsket kvint (**b5**), men kan også betegnes som forstørret kvart (#4).  
 + 
 +For å finne en tritonus fra en toneteller du ganske enkelt tre heltonetrinn opp eller ned, eller seks halvtonetrinn opp eller ned, eller en halv oktav opp eller ned.
  
-Mens frekvensforholdet for en oktav er 1:2, så er frekvensforholdet mellom grunntone og tritonus 1 til roten av 2.+Når du omvender en trinonus, så får du en tritonus - dvs. en omvendt eller invertert b5, er alltid en b5. Det fordi en tritonusen til en tone befinner seg midt mellom tonen og dens oktav. Mens frekvensforholdet for en oktav er 1:2, så er frekvensforholdet for en tritonus 1:✔2 (les: 1 til roten av 2).
  
-Du kan gjenkjenne dette intervallet på kjente sanger som dette: I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus. Du finner det også i Beethovens FidelioWagner Gotterdammerungde første to notene i signaturmelodi til teveserien //Simpsons//, og i introen til [[Jimi Hendrix]] //Purple Haze//, i sangen "Black Sabbath" av Black Sabbath, og i "Rockin' all over the world" av gruppa Status Quo.+Du kan gjenkjenne dette intervallet på mange låter 
 +  * I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus.  
 +  * Beethovens Fidelio 
 +  * Wagner Gotterdammerung 
 +  * de første to notene i signaturmelodien til teveserien //Simpsons// 
 +  * Introen til [[Jimi Hendrix]] //Purple Haze// 
 +  * "Black Sabbath" av Black Sabbath 
 +  * "Rockin' all over the world" av gruppa Status Quo.
  
 I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som **djevelens intervall** (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende "spøkelsesaktig" stemning, eller en stemning av noe spennende. Det kan være en etterrasjonalisering og en forveksling av middelalder og puritanisme. En annen forklaring er at dette intervallet lød mye mer dissonerende enn det lyder for oss i dag. I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som **djevelens intervall** (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende "spøkelsesaktig" stemning, eller en stemning av noe spennende. Det kan være en etterrasjonalisering og en forveksling av middelalder og puritanisme. En annen forklaring er at dette intervallet lød mye mer dissonerende enn det lyder for oss i dag.
  
-Avstanden mellom tersen og septimen i en dominantakkord er en tritonus (b5). +Avstanden mellom tersen og septimen i en dominantakkord er en tritonus (b5).
  
  
  • tritonus.1308666109.txt.gz
  • Sist endret: 11 år siden
  • (ekstern redigering)