tonal_kadens

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
tonal_kadens [d.m.Y H:i] admintonal_kadens [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 10: Linje 10:
  
 ===== A-durskalaens noter og hovedtreklangenes akkordtoner ===== ===== A-durskalaens noter og hovedtreklangenes akkordtoner =====
- + 
 +Her er en oversikt over noten og de viktigste akkordenes akkordtoner, i A-dur: 
  
 ^ Skalatrinn:         | 1 | 2 | 3  | 4 | 5 | 6  | 7  | 1 | 2 | 3  | 4 |   ^ Skalatrinn:         | 1 | 2 | 3  | 4 | 5 | 6  | 7  | 1 | 2 | 3  | 4 |  
 ^ Skalaens noter:     | A | B | C# | D | E | F# | G# | A | B | C# | D |  ^ Skalaens noter:     | A | B | C# | D | E | F# | G# | A | B | C# | D | 
-^ I-akkordens noter:  ^ A |   ^ C# |   ^ E |    | G# |||||  +^ I-akkordens noter: <wrap em>A</wrap> |   <wrap em>C#</wrap> |   <wrap em>E</wrap> |    | G# |||||  
-^ IV-akkordens noter: |        ^ D |   ^ F# |    ^ A |   | C# ||   +^ IV-akkordens noter: |        ^ <wrap em>D</wrap> |   <wrap em>F#</wrap> |    ^ <wrap em>A</wrap> |   | C# ||   
-^ V7-akkordens noter: |        |   ^ E |    ^ G# |   ^ B |    ^ D | +^ V7-akkordens noter: |        |   <wrap em>E</wrap> |    ^ <wrap em>G#</wrap> |   <wrap em>B</wrap> |    ^ <wrap em>D</wrap> 
  
  
Linje 26: Linje 27:
  
  
-I den harmoniske analysen begynner vi med se på bevegelsen fra klimaks (V) til reisen hjem (I). Og vi ser da bort fra kvinten og septimen annen enn i dominanten. For de er de resterende tonene som bærer den harmoniske bevegelsen. 
  
-Så hvordan beveger disse tonene seg fra V til I?+===== Den tonale reisen hjem: Akkordfølgen V-I ===== 
 + 
 +Vi begynner med å studere reisen fra V og hjem til I
 + 
 +I den harmoniske analysen begynner vi nå med se på bevegelsen fra klimaks (V) til reisen hjem (I). Vi kan her se bort fra akkordenes kvinter og septimene i annet enn dominanten (V-akkorden). Når vi utelater dem kan vi fokusere på de resterende tonene som bærer den harmoniske bevegelsen i dette tonefølget. 
 +  
 +Når vi altså ser bort fra kvinten og kun ser på septimen i V-akkorden, så står vi igjen med fem noter. 
  
 ^    | Grunntone | Ters | Dominantens septim |  ^    | Grunntone | Ters | Dominantens septim | 
 ^ V7 | E | G# | D |  ^ V7 | E | G# | D | 
-^ I  | A | C# | |+^ I  | A | C# |  | 
 + 
 +Spørsmålet er nå: Hvordan beveger disse notene seg i dette tonefølget fra V til I. Hvordan lyder de, og kan vi kjenne igjen den karakteristiske lyden av det. Og, hvordan kan vi spille dem på gitar, over hele gripebrettet. Det er lettere enn det høres ut som. 
 + 
 +  * V7-akkordens grunntonen går en kvint ned - eller en kvart opp - til I-akkordens grunntone: <wrap em>E -> A</wrap> 
 +  * V7-akkordens septim går en halvtone ned til I-akkordens ters: <wrap em>D -> C#</wrap> 
 +  * V7-akkordens ters går en halvtone opp til I-akkordens grunntone: <wrap em>G# -> A</wrap> 
 + 
 +Men før vi gjør det, skal vi forenkle mønstret ytterligere.  
 + 
 +Vi skal først få konsentrere oss om å høre tonefallet fra <wrap em>D -> C#</wrap> og <wrap em>G# -> A</wrap>. Denne forenkling er svært viktig både for gehøret - for å gjenkjenne lyden av dette tonefallet - og for å se mønstret på gitarens gripebrett og få det inn i fingrene over hele gripebrettet. Det er lettere enn det høres ut som. Se bare på følgende bilde der disse tonene er uthevet på gripebrettet, ved siden av skalatonene.  
 + 
 +{{ ::v-i-harmonisk-funksjon-a-dur.svg |}} 
 + 
 + 
 + 
 +{{ ::1-5-tonefall-a-dur-shell-akkorder.mp3 |}} 
 + 
 +{{ ::1-5-tonefall-a-dur-shell-akkorder.svg |}} 
 + 
  
  • tonal_kadens.1508190468.txt.gz
  • Sist endret: 7 år siden
  • av admin