oretrening

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
oretrening [d.m.Y H:i] adminoretrening [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Hørelære ====== ====== Hørelære ======
-Hørelære består av forskjellige praktiske teknikker for å øve opp det musikalsk gehøret, det å kunne gjenkjenne musikkens byggesteiner som intervaller, rytmer og harmonier osv. Det vil si å ikke bare høre men også kunne identifisere [[gripebrettet:intervaller|intervalltyper]] og [[skala|skalatyper]], [[akkorder:akkorder|akkortyper]], harmoniske forløp, akkordfølger eller [[akkorder:akkordprogresjon|akkordprogresjoner]] eller [[gripebrettet:kadenser|kadenser]], bestemmer tonekjønn i musikkstykker (dur/moll), diktere melodier, gjengi rytmemønstre etc...  
  
-Maoat du du ikke bare kan høre at en durakkord og en mollakkord - som <html><span class="chord" chord="x0222x">A</span> og <span class="chord" chord="x0221x">Am</span></html>låter forskjellig. Men at du kan høre & slå fast at den ene av den ene er i dur og den andre er en moll-akkord.+**Hørelære** består av forskjellige praktiske teknikker og metoder for å øve opp det musikalsk gehøretdet å gjenkjenne musikkens byggesteiner så som intervaller, rytmer og harmonier osv. Det vil si å ikke bare høre men også kunne identifisere ting som forskjellige [[gripebrettet:intervaller|intervalltyper]] og [[skala|skalatyper]][[akkorder:akkorder|akkortyper]], harmoniske forløp, akkordfølger eller [[akkorder:akkordprogresjon|akkordprogresjoner]] eller [[gripebrettet:kadenser|kadenser]], bestemmer tonekjønn musikkstykker (dur/moll), diktere melodier, gjengi rytmemønstre etc..
  
-Og det er nok å kunne høre og slå fast at den ene er dur og andre er moll. Det er ikke noe krav at du uten videre skal høre og slå fast at det er en A og Am. For da snakker vi om **absolutt gehør** <lang en>perfect pitch</lang>. Og det er det bare noen ytterst, ytters få av oss som har. Noen sier det er bare 1 av 10 000 av oss har det. Og noen sier det er noe bare barn kan lære, i de to første leveåra av liv, da hjernen ennå er forberedt på å kunne høre forskjeller alle mulige såkalte fonemer i språket. Fonemer er de minste lydelementer som et språk er sammensatt av, og som kan endre betydningen av ord. Sånn at hvis alle verdens språk til sammen hadde for eksempel 600 fonemer, så er barnet da forberedt på å kunne høre forskjellen på dem. Men hvis barnets morsmål bare har 40 fonemer, så er det jo overkill, og sløsing med hjernekapasitet å prioritere å bevare evnen til å gjenkjenne alle verdens fonemer, sålenge beherskelse av ditt språk ikke krever mer enn de 40. Men det er omdiskutert om det er mulig å øve opp absolutt gehør (se //Rick Beato// sin videoer om temaet: Først en om hans sønn som har absolutt gehør <lang en>[[https://youtu.be/GoIofNSgeHs|The Story Behind Dylan's Music Training]]</lang> og så //Beato// sine argumenter om <lang en>[[https://www.youtube.com/watch?v=816VLQNdPMM|Why Adults Can't Develop Perfect Pitch]]</lang>).  +Mao, at du ikke bare hører at en durakkord og en mollakkord - som <html><span class="chord" chord="x0222x">A</span> og <span class="chord" chord="x0221x">Am</span></html>, låter forskjellig. Men at du også kan slå fast at det du hører er ene dur og moll-akkord, og sånne ting. 
 +Og det er nok å kunne gjenkjenne det. Det er ikke noe krav at du uten videre skal høre og slå fast at det er en A og Am. For da snakker vi om **absolutt gehør** <lang en>perfect pitch</lang>. Og det er det bare noen ytterst, ytters få av oss som har. Noen sier det er bare 1 av 10 000 av oss har det. Og noen sier det er noe bare barn kan lære, i de to første leveåra av liv, da hjernen ennå er forberedt på å kunne høre forskjeller alle mulige såkalte fonemer i språket. Fonemer er de minste lydelementer som et språk er sammensatt av, og som kan endre betydningen av ord. Sånn at hvis alle verdens språk til sammen hadde for eksempel 600 fonemer, så er barnet da forberedt på å kunne høre forskjellen på dem. Men hvis barnets morsmål bare har 40 fonemer, så er det jo overkill, og sløsing med hjernekapasitet å prioritere å bevare evnen til å gjenkjenne alle verdens fonemer, sålenge beherskelse av ditt språk ikke krever mer enn de 40. Men det er omdiskutert om det er mulig å øve opp absolutt gehør (se //Rick Beato// sin videoer om temaet: Først en om hans sønn som har absolutt gehør <lang en>[[https://youtu.be/GoIofNSgeHs|The Story Behind Dylan's Music Training]]</lang> og så //Beato// sine argumenter om <lang en>[[https://www.youtube.com/watch?v=816VLQNdPMM|Why Adults Can't Develop Perfect Pitch]]</lang>).  
  
 Men de som da har absolutt gehør de kan jo da spontant høre at en gitt tone er en C for eksempel, eller at en gitt akkord er en Csus4. Vi andre må nøye oss med å kunne lære oss å slå sånt fast sånt først etter å ha fått høre en referansetone, som vi kan relatere til. Og derfor kalles det <<relativt gehør>> (engelsk: <lang en>relative pitch</lang>).  Men de som da har absolutt gehør de kan jo da spontant høre at en gitt tone er en C for eksempel, eller at en gitt akkord er en Csus4. Vi andre må nøye oss med å kunne lære oss å slå sånt fast sånt først etter å ha fått høre en referansetone, som vi kan relatere til. Og derfor kalles det <<relativt gehør>> (engelsk: <lang en>relative pitch</lang>). 
Linje 12: Linje 12:
 Så **relativt gehør** - er da det å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øret, fingre og lyden fra instrumentet, slik at du kan uttrykke deg og spille det du hører, og at gehøret kan guide deg, når du spiller instrumentet ditt. Så **relativt gehør** - er da det å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øret, fingre og lyden fra instrumentet, slik at du kan uttrykke deg og spille det du hører, og at gehøret kan guide deg, når du spiller instrumentet ditt.
  
-En begynner gjerne med [[gripebrettet:intervaller|intervaller]]. Det er omdiskutert hvilke intervaller det er smartest å begynne med. Men et godt tips er å bruke instrumentet som fasit. Altså finner ut hvordan du spiller forskjellige intervaller på gitaren, og etterhvert som du blir kjent med detprøve å synge dem før du spiller dem og sjekker deg selvSe artikkelen om intervaller for det. Eller gå rett på [[http://elgitar.com/guitar-interval-trainer/|intervall-trening]].+Grunntanken med relativt gehør er å kunne identifisere musikkens bestanddeler ved å relatere dem til noe annet og kjent, altså sammenligning og analogiDet å bringe det ukjente tilbake på noe kjent, slik at man kan gjenkjenne det.
  
-Og det å synge førstog så sjekke på instrumentet ditt det er noe du kan gjøre også med akkorder og skalaer. Et kjempetips der er å ta for deg akkordfølger og så synge akkordtonene mens du spillerEn akkordfølge som | C | F | G7 | Am | der har akkordene følgende toner:+En begynner da gjerne med det nest grunnleggende: [[gripebrettet:intervaller|intervaller]]. Det er omdiskutert hvilke intervaller det er smartest å begynne med. Men et godt tips er å bruke instrumentet som fasit, så å si. Finner ut hvordan du spiller forskjellige intervaller, akkorder, akkordfølger, skalaer osv, på gitaren, og etterhvert som du blir kjent med det, prøve å synge før du spiller og sjekker deg selvHvis du går til artikkelen om intervaller. Der finner du også en nyttig app [[http://elgitar.com/guitar-interval-trainer/|intervall-trening]]. 
 + 
 +Et god metode er å ta for deg akkordfølgene i sanger, og synge akkordtonene. Ta for eksempel en akkordfølge som | C | F | G7 | Am |
 + 
 +Der har du følgende akkord-toner:
 ^ AKKORDFØLGE ^ C ^ F ^ G ^ Am | ^ AKKORDFØLGE ^ C ^ F ^ G ^ Am |
-^ Grunntonen  | c | f | g | a |  +^ Grunntonen  | c (do) | f (fa) | g (so) | a (la) |  
-^ Tersen      | e | a | b | c |  +^ Tersen      | e (mi) | a (la) | b (ti) | c (do) |  
-^ Kvinten     | g | c |    +^ Kvinten     | g (sol) | c (do) d (re) | e (mi) |
  
-En annen måte er å relatere intervaller til noe du allerede kan. +Her kan det være lette å høre det ved å legge akkordene slik at de akkordtonene du vil synge ligger i melodien, for eksempel slik: 
  
-En måte kan være å relatere ethvert intervall til durskalaen. Alle kan jo synge durskalaen, do-re-mi... ved å lage deg små melodier som du synger fra intervallet og opp til oktaven i durskalaen, eller ned til grunntonen.+<html><iframe width="100%" height="394" src="https://musescore.com/user/39011/scores/4818830/embed" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html> 
 + 
 + 
 +En annen ting du allerede kan er durskalaen, do-re-mi... så hvorfor ikke lage deg små melodier som du synger fra intervallet og opp til oktaven i durskalaen, eller ned til grunntonen i skalaen?
  
 Her er ett eksempel på hvordan du kan synge intervallet stor septim opp til oktaven: Her er ett eksempel på hvordan du kan synge intervallet stor septim opp til oktaven:
Linje 28: Linje 35:
 {{ ::gehor-stor-septim-relativt-til-skala.mp3 |Relatere intervaller til skala - eksempel stor septim}} {{ ::gehor-stor-septim-relativt-til-skala.mp3 |Relatere intervaller til skala - eksempel stor septim}}
  
-En annen måte å relatere intervaller til noe kjent er å koble dem til melodier du allerede kjenner. Eller melodier du selv lager deg. +Øvelse: Lag deg slike melodier for alle intervaller. 
 + 
 + 
 +Enda en metode er solmisasjon av intervaller. Do-re-mi-fa-sol-la-ti-do. (En kan heve frasene ved å forandre vokalen til //i// og senke ved å endre vokalen til //o// eller //e//): 
 + 
 +<html><iframe width="100%" height="394" src="https://musescore.com/user/39011/scores/4818895/embed" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html> 
 + 
 +Endelig kan du relatere intervallene til melodier du allerede kjenner. Eller kanskje bedre, en melodier som du selv lager deg.  
 + 
 +For eksempel er intervallet tritonus (#4 eller b5) karakteristisk for //Maria// fra <lang en>West Side Story</lang>
 + 
 +<html><iframe width="100%" height="394" src="https://musescore.com/user/39011/scores/4819078/embed" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html> 
 + 
 +EarMaster har en svær liste over over massevis av [[https://www.earmaster.com/products/free-tools/interval-song-chart-generator.html|Sanger for å huske intervaller]], for hvert intervall, med lenker til sanger på youtube. Nyttig ressurs! 
  
-Det er også massevis av annen programvare, apper og guider ute på nettet. +Ellers finnes det jo massevis av annen programvare, apper og guider ute på nettet om dette og annet, som [[http://tonedear.com|TonedEar.com : Ear Training]].
  
 Deretter går man over til enkle akkorder, treklanger. og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv.  Deretter går man over til enkle akkorder, treklanger. og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv. 
  • oretrening.1510963816.txt.gz
  • Sist endret: 6 år siden
  • av admin