gitargrep

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
gitargrep [d.m.Y H:i] admingitargrep [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Liten akkordliste for gitar, gitargrep ====== ====== Liten akkordliste for gitar, gitargrep ======
  
-Her er en liten liste over de vanligste gitargrep eller akkorder for gitar, til bruk i **[[sangbok|sangboka]]**. For flere akkorder, se [[guitar_verktoy|Gitar-verktøy]]+====== Liste over gitargrep ====== 
 + 
 +Her er en liten liste over de vanligste gitargrep eller akkorder for gitar, til bruk i **[[sangbok|sangboka]]**. For flere akkorder, se [[gitar_verktoy|Gitar-verktøy]]
 + 
 + 
 +===== Akkord, grep og stemmeføring ===== 
 + 
 +En akkord betegner et bestemt sett akkordtoner, slik som de kan være angitt på et noteark. Ofte er akkorder bare angitt med besifring i sanger.  
 + 
 +Besifringen sier oftest lite og ingen ting om hvordan stemmene, altså akkordtonene, kan eller bør plasseres eller stemmeføres fra akkord til akkord, eller om hvor på gitarhalsen de best kan spilles. Det eneste er at basstonen kan være nærmere angitt bak en skråstrek (<<slash-akkord>>). Og med bassgangen og melodien, er grunnlaget for å  
 + 
 +Slash-akkorder brukes mye i musikksjangre som bossa nova, der god stemmføring er vesentlig. Du finner mange eksempler på bossa-låter for gitar på [[http://www.bossanovaguitar.com/|BossaNovaGuitar.com]], der låtene er transkribert fra plater og angitt med gitargrep.  
 + 
 +Se for eksempel på hvordan stemmene beveger seg fra akkord til akkord i <<[[http://www.bossanovaguitar.com/index.php?target=aguas_de_marco.html|Águas de março]]>>. Du ser stemmene beveger seg kortest mulig avstand fra akkord til akkord, og der det er felles akkordtoner, så holdes stemmen på samme streng og i samme bånd. De fire første akkordene er Bb7, Gm6, EbmMaj7 og Bb. 
 + 
 +^ Analyse av akkorder i <<Águas de março>> ^ Akkordtoner |||| 
 +^  Akkorder  ^ Grunntone ^ Ters ^  Kvint ^ Sekst / Septim |  
 +^  Bb7       | Bb        |  D      F   | Ab             |  
 +^  Gm6       | G          Bb  |    D   | E              | 
 +^  EbmMaj7   | Eb        |  Gb  |    Bb  | D              | 
 +^  Bb        | Bb        |  D      F   | -              |   
 + 
 +^ Analyse av stemmeføring i arrangementet av <<Águas de março>> på BossaNovaGuitar.com |||||| 
 +^ Stemmer  ^ Bb7/Ab ^ Gm6 ^ EbmMaj7   ^ Bb  ^ Kommentar | 
 +^ Sopran   | D      | D   | D         | D   | Holdes    | 
 +^ Alt      | Bb     | Bb  | Bb        | Bb  | Holdes    | 
 +^ Tenor    | F      | E   | Eb        | D   | Fallende 
 +^ Bass     | Ab     | G   | Gb        | F   | Fallende 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +<html><span class="chord" chord="4x333x">Bb7/Ab</span> | <span class="chord" chord="3x233x">Gm6/G</span> | <span class="chord" chord="2x133x">Ebmmaj7/Gb</span> | <span class="chord" chord="1x033x">Bb/F</span></html>.  
 + 
 + 
 + 
 + 
 +Et grep, når vi snakker om grep for gitar, handler mer konkret om gitarteknikk, nærmere knyttet til stemmeføring, som betegner en bestemt fingersetting som brukes til å spille en bestemt akkord. 
 + 
 +Ett og samme grep kan faktisk brukes til å spille forskjellige akkorder.  
 + 
 + 
 +Dette kommer av spesielle forhold når det gjelder hvordan strengene er stemt i forhold til hverandre.  
 + 
 +E7 (12-14-12-13-x-x) 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
  
 I prinsippet er alle akkorder på en gitar flyttbare -dvs. at du kan <<transponere>> gitargrepene ved bare å flytte samme fingersetting opp og eller ned bånd. Legg merke til at alle de tre grepene nedenfor har akkurat samme fingersetting. Denne typen flyttbare grep kalles barregrep, fordi man holder en fingere over flere eller alle strenger. I prinsippet er alle akkorder på en gitar flyttbare -dvs. at du kan <<transponere>> gitargrepene ved bare å flytte samme fingersetting opp og eller ned bånd. Legg merke til at alle de tre grepene nedenfor har akkurat samme fingersetting. Denne typen flyttbare grep kalles barregrep, fordi man holder en fingere over flere eller alle strenger.
 +
 + 
 +
 +
 +
 +
  
 <chord?chordlist>[E] [F] [Gb] <chord?chordlist>[E] [F] [Gb]
Linje 20: Linje 77:
 Enda et tema som blir dekket mer etterhvert, og som du kan ha i bakhodet, det er at når du komper på gitar, så er det ofte både nødvendig og ønskelig å ikke å spille alle tonene som inngår i en akkord. Kvinten i en akkord kan sløyfe, fordi det er den kraftigste overtonen til grunntonen. Og hvis du spiller sammen med andre, og du har en som spiller bass, så kan du med fordel også å ligge unna grunntonen, og overlate den til bassisten. Tersen og septimen, den tredje og den syvende tonen i akkorden, er ofte de viktigste akkordtonene. Enda et tema som blir dekket mer etterhvert, og som du kan ha i bakhodet, det er at når du komper på gitar, så er det ofte både nødvendig og ønskelig å ikke å spille alle tonene som inngår i en akkord. Kvinten i en akkord kan sløyfe, fordi det er den kraftigste overtonen til grunntonen. Og hvis du spiller sammen med andre, og du har en som spiller bass, så kan du med fordel også å ligge unna grunntonen, og overlate den til bassisten. Tersen og septimen, den tredje og den syvende tonen i akkorden, er ofte de viktigste akkordtonene.
  
-Relatert til dette tema og til temaet om variert komping, kommer det også en bolk om [[intervaller]] og [[harmonisering av intervaller]].+Relatert til dette tema og til temaet om variert komping, kommer det også en bolk om [[gripebrettet:intervaller]] og [[gripebrettet:harmonisering av intervaller]].
  
 x = stum streng. Når det er mulig er det en fordel å vende seg til å ta grep slik at du demper strenger som ikke skal klinge. x = stum streng. Når det er mulig er det en fordel å vende seg til å ta grep slik at du demper strenger som ikke skal klinge.
Linje 26: Linje 83:
 båndtall = tall ved siden av grepene forteller deg hvilket bånd akkorden skal tas i. båndtall = tall ved siden av grepene forteller deg hvilket bånd akkorden skal tas i.
  
-De dim-+OBS! Det er et par inkonsekvenser i denne lista. Mens akkorden som nedenfor er kaldt **A4** er en Asus2 så viser akkordiagrammet **F4** en Fsus4. Akkorden **Asus** er en Asus4.
  
  
Linje 270: Linje 327:
 [Gsus4] [Gsus4]
 </chord> </chord>
- 
- 
- 
  • gitargrep.1204715921.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)