~~NOTOC~~ ====== Gitar-setup - kort «gjør det selv»-veiledning ====== Før du går igang og justere, påse at gitaren ikke nettopp har vært utsatt for store svingninger i temperatur eller luftfuktighet, væromslag eller ustabilt inneklima kan være nok til at gitaren plutselig virker ute av lage. //Det fordi tre er et porøst organisk matriale som utvider seg og trekker seg sammen alt avhengig av temperatur og luftfuktighet. Hel ved påvirkes imidlertid mer enn laminater. Tørrere klima gir raskt økt strengehøyde, mens økt fuktigere gir lavere strenghøyde etc.// Det er derfor et godt råd å **oppbevar gitaren i gitarkassa** eller gig-bagen når du ikke spiller. I tillegg til at du sparer deg for riper og "hjemmeulykker", får gitaren en jevnere temperatur og luftfuktighet når den ligger i gitarkassa. **Luftfuktighet(([[http://www.riksantikvaren.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2255|Riksantikvaren om bevaring av treverk]]))** Gitarer og andre instrumenter av tre bør lagres ved jevn temperatur og luftfuktighet. **Den ideelle luftfuktighet for bevaring av treverk ligger (ifølge Riksantikvaren) på rundt 45-55 prosent.** 50% påvirker treet aller minst. Og instrumenter av tre bør ikke lagres under 40-45% eller over 65-70 prosent luftfuktighet. //I så måte kan kombinasjonen av vintervær (kald luft med lav luftfuktighet) og fyring kan skaper ekstra tørt inneklima. Sælig etter lufting. Ved lufting slipper man tørr uteluft inn. Når tørre luft varmes opp absorbere den mer fuktighet fra omgivelsene. Treet i instrumentet vil da tørke og trekke seg sammen. Dette merker du først på at du får høyere action. Men blir det ekstra ille, kan det det begynne å danne seg sprekker og oppstå tørkeskader i veden.// Løsning kan da være å skaffe seg en **luftfukter**. Være imidlertid klar over at for høy fuktighet kan føre til at treet utvider seg så mye at lakken får problemer med å følge med og kan sprekke opp eller skalle av hvis det er ekstra ille. Og økt vanndamt i et rom fører også til at mugg, sopp og midd får bedre vekstvilkår, så luftfukter blir ikke anbefalt for alergikere og astmatikere (([[http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=140|Anbefalinger om inneklima fra Norges Astma- og Allergiforbund]])). **Hvorfor sette opp gitaren?** Mange ting kan justeres på en (elektrisk) gitar: gitarhalsens krumming (truss-rod), tilpassning av stolen (bridge), nærmere bestemt skalalengden (scale length) og høyde, pluss intonering av lengen til hver enkelt streng (individuell strenglengde) slik at den er mest mulig renspilt oppover gitarhalsen, justering av strengehøyde (action), og endelig tilpassning av stolens radius til halsens radius; bånd og båndspor, filing av oversadel (nut), justering av mikrofoner etc. Men før du går i gang å justerer, er det viktig å tenke litt først, sånn at du justerer i riktig rekkefølge. Feil kan føre til at du overbelaster gitarhalsen, eller justerer den helt feil. Er du usikker bør du overlate jobben til profesjonelle. Gitarforretning kan gjerne hjelpe deg med å sette opp gitaren din også. Og har de ikke selv et gitarverksted, kan de sette deg i forbindelse med et lokalt gitarverksted / gitarmaker. Men enhver gitarprodusent har laget egne spesifikasjon med standardmål og toleranser for hvordan gitaren skal settes opp. Se manualen til gitaren din (Se [[#Kilder]]). Nye elektriske gitarer kommer ikke altid veldig godt satt opp fra fabrikk, i og med at gitaroppsett er manuelt håndarbeid, som man kan bruke mye tid på for å få optimalt. Og siden alt sånt øker produksjonskostnaden dramatisk, blir det gjerne spart inn på oppsett. Men som regel er gitarer satt opp etter fabrikkens standardmål og toleransegrenser. Og det kan være et greit og trygt utgangspunkt, for å finjustere derfra. Det finnes ikke noen fasit for hvordan gitarer bør settes opp. Hver gitarist har sine preferanser fordi gitaroppsett handler mye om smak og behag, spillestil og musikkstil. Generelt ønsker du imidlertid et mest mulig spillbart og renspilt instrument. Og der handler det om å gjøre noen kompromisser i forhold til hva som passer deg, din gitar, og din spillestil best. Selv om du har fått en gitarmaker til å sette opp gitaren din, vil du stadig trenge å finjusterere nå og da. Hvis du for eksempel bytter til tykkere eller tynnere strenger, trenger du gjerne å justere spenningen i truss-stanga, og deretter sjekke intonasjonen på nytt. Du kan da også trenge å justere strenghøyden (//action//), og du kan trenge å file litt på strengsetene. Nye av det kan du gjøre selv. Obs! Tre er et levende matriale og væromslag og endringer i luftfuktighet kan påvirker hvor spillbar den er fordi treet i gitaren tiltrekker seg fuktighet. Så før du begynner å justerer kan det også være en fordel å påse at gitaren ikke nettopp har vært utsatt for unormal temperatur eller luftfuktighet. Hvis den har det kan det være en fordel å vente noen dager med å gå i gang med å justere. {{ http://www.stewmac.com/catalog/images_1sm/3849_1sm.jpg}} ***Arbeidsbenk** eller bord med tykt teppe eller duk for å unngå riper. ***Umbrako-nøkler** (engelsk: allen wrench). Truss-rod. Påse at du ikke bruker for små umbrakonøkler. Da unngår du å ødelegge bolthodet. ***Skrutrekkere**. For å unngå å ødelegge skruehoder på skruer - og for å unngå at skrutrekkeren hopper av (riper). Bruk en skrutrekker som passer til skruehodet. Hold skrutrekkeren med begge hender, styr skrutrekkeren med den ene hånda, og viktigst PRESS INNOVER FØR du skrur, slik at skrutrekkere ikke hopper over og skader skruehodene. *Fil. Det finnes egne filsett for filing av strengspor i sadler. Om bruk av fil: Hold fila med begge hender, slik at det blir lettere å holde samme vinkelen over hele filtrøket, og fil med lett hånd. Sett gjerne det du skal file fast i ei foret skrustikke eller lignende, og fil gjerne med et anlegg, slik at du er sikker på at du filer i rett vinkel. ***Flatfil** for nedfiling av stol ***fint sandpapir** for finsliping og finish ***Målebånd** for måling av strenglengde (særlig når sadelen er løs og flyttbar som på halvakkustiske (archtop) gitarer) ***Rettholt** (engelsk: //straightedge//) eller stiv og rett linjal (linjal av aluminiumprofil funker bra for bånd). Dette bruker du bla. for å sjekke bøyen på gitarhalsen, ujevn båndhøyde etc. Det er viktig at dette verktøyet er stivt, slik at du får målt nøyaktig med følerne. ***Følere** for måling av strenghøyde. OBS: Unngå såpe, fettløselige stoffer, eller stoffer som inneholder silikon på gitarens finish og på gripebrettet. Det du ikke klarer å fjerne med en svært lett fuktet fille, kan du fjerne med ei fille med ørlite white spirit / nafta på. Det finnes også poleringsvoks, eller poleringmidler til bruk på poleringsmaskin eller polering. For å unngå å lage riper i finishen ved rengjøring, skaff en myk langhåret kost til å børste av støv med. Video om rettholdt fra stewmac.com: Stewmac har også noen korte rettholdter for kontroll av båndhøyde. Du kan lage deg slike verktøy selv hvis du har en aluminiumsprofil og ei baufil. ==== Skru til alle skruer ==== Løse skruer kan skape støy. Sjekk at alle skruer sitter som de skal. Gå gjennom alt, fra skruene fra stemme-mekanikken til stol, og ettersett der det er nødvendig. ==== Stol, stolsadel ==== {{ gitaroppsett:gitardeler_tune-o-matic.jpg?140px|tittel}} Stolen (engelsk: bridge), også kalt stolsadelen, kan på elektriske gitarer justeres både i høyde - for best strenghøyde - og i strenglengden - for intonering av strenger. Justere strenglenden Bildet viser en detalj fra en [[:tune-o-matic]]-stol som kom med Gibson Les Paul-gitarer. Som du ser av bildet har denne stolen uavhengige stolsadler slik at du kan justere strenglenden for hver streng individuelt. Merk her at sadlene kan tas av og snus. Hvis du har satt på tykkere strenger, kan det være nødvendig å snu sadlene for de tykke strengene for å få få intonert disse strengene eller i alle fall 4. og 6. streng. OBS! Hvis du skrur av flere stolsadler på en Tune-O-Matic-stol så pass på å ikke blande dem. De har ulike høyde! Dette for å få en stolradius som stemmer med halsradius. Merk derfor med en sprittusj elns hvilken som hører til hvilken streng hvis du skal ta av flere. Særlig også hvis du har begynt å file på dem for å tilpasse radius og strengespor. Stolradius På Tune-O-Matic-stoler har du ikke individuell justering av **høyden på stolsadlene**. Det skaper problemer for deg hvis du finner at stolen (broa) ikke har samme radius som gitarhalsen. Når du justerer radius på stolsadel er det du skal prøver å oppnå, å få strengene der de forlater stolen til å ha samme radius som gitarhalsens radius. === Justering av strenghøyde (engelsk: action) === OBS! Justering av "truss-rod" har stor betydning for strengehøyden. Så hvis trussen ikke er riktig justert. Den må juster før du justerer strengehøyden - og i alle fall før du begynne å file på sadelen (eng. "nut"). {{ http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/1811_1lg.jpg}} Strenghøyden er høyden på strengene i forhold til halsen, og måles gjerne fra 12. bånd opp til strengene. Tommefingerregelen er at du får en mynt mellom strengen og båndet i tolvte bånd. Høy strenghøyde kan gjøre gitaren vanskelig å spille på. For lav strengehøyde kan gi båndstøy, skurr og dempet tone. For noen spillestiler og på elektrisk gitar med vreng, kan du leve med noe mer noe båndstøy og skurring. Hvis gitaren er dårlig satt opp vil du kunne ha båndstøy selv om du har anbefalt strenghøyde for din gitar. **Merk at båndstøy kan ha mange årsaker:** Båndene kan være ujevne (se båndsliping nedenfor) eller båndslitasje. Bånd kan ha løsnet. Halsen kan krumme feil vei (konvekst) ut opp mot strengene (se om "truss rod" nedenfor). Halsen kan ha utvidet seg i festet mellom hals og kropp. Gitarhalsen kan ha slått seg og vridd seg. Stolen (broa) kan være skjev eller ikke ha radius som halsen. Det kan være sadelen som har for dypt filte spor til strengene. Ja, det kan til og med være at det som høres ut som båndstøy i virkeligheten er løse skruer eller andre løse deler, som ligger og vibrerer ved visse frekvenser. Så hvis du ikke er sikker på at du har rett diagnose på støyen, kan det være smartest å få gitaren satt opp på et gitarverksted. Den <> som gitarprodusenter utgir, bør tas med en klype salt. == Strengehøyde / action for Gibson og Epiphone == For Gibson og Epiphone måles strenghøyden fra bunnen av strengen til toppen av 12. bånd. ^ Anbefalt strengehøyde: Gibson og Epiphone(([[http://www.gibson.com/magazines/amplifier/1997/10/tipfile.html|Gibson Tip File - Basic Guitar Setup. Gibson specifications]])) ||||||| ^ Elektriske gitarer ||| ^ Akkustiske gitarer ||| | Streng | høyde || | Streng | høyde || | 1. bånd - diskant-siden | 1/64" | 0,4 mm | | 1. bånd - diskant-siden | 1/64" | 0,4 mm | | 1. bånd - bass-siden | 2/64” | 0,8 mm | | 1. bånd - bass-siden | 2/64" | 0,8 mm | | 12. bånd - diskant-siden | 3/64" | 1,2 mm | | 12. bånd - diskant-siden | 5/64" | 2 mm | | 12. bånd - bass-siden | 5/64" | 2 mm | | 12. bånd- bass-siden | 7/64" | 2,8 mm | == Strengehøyde / action for Fender og Squier == For Fender og Squier måles strenghøyden fra bunnen av strengen til toppen av 17. bånd. ^ Anbefalt strengehøyde: Fender og Squier(([[http://www.squierguitars.com/pdf/manuals/Squier_Acoustic_Electric_Guitar_Bass_Setup_Warranty_Sheet.pdf| Fender: Setup And Adjustment Made Easy]])) ||| ^ Instrument ^ Strenghøyde bass-siden ^ Strenghøyde diskant-siden | | Elektriske gitarer | 1,6 mm (4/64") | 1,6 mm (4/64") | | Bassgitarer | 2,4 mm (6/64") | 2 mm (5/64") | == Strengehøyde / action for Ibanez == ^ Anbefalt strengehøyde: Ibanez ((http://ibanez.com/support/manuals.aspx))||| ^ Instrument ^ Strenghøyde bass-siden ^ Strenghøyde diskant-siden | ^ Elektriske gitarer | 2mm | 1,5mm | ^ Halvakkustiske gitarer | 2mm | 1,5mm | ^ Akkustiske gitarer | 2,3mm | 1,7mm | ^ 4 strengs bassgitarer | 2,5mm | 2mm | ^ 5/6-strengs bassgitarer | 2,8mm | 2mm | === Intonering - justering av strengelengde (avansert) === Å intonere betyr ganske enkelt å justere strengenes lengde slik at de er renstremt i alle bånd opp over gripebrettet. Strengelengden er avstanden mellom stolsadel og halssadel. Ideelt sett skulle da en riktig intonert streng være stemt i alle bånd når du først stemmer den i ett bånd. En dårlig intonert streng skulle da streng lyder stadig mer surt oppover i båndene, selv om den er perfekt stemt i ett bånd. Et dårlig intonert instrument kan være drepende for spillegleden. Du har stemt den godt, men den blir bare mer og mer sur oppover i båndene. eller den når den er stemt i noen bånd og ikke i andre. Særlig hvis du ikke er helt bevisst på at det er det som er problemet med din gitar, og ikke griper det an. For underbevisst vil du høre det når det ikke låter bra over alt. Helt perfekt er det desverre ikke mulig å få det på en gitar, sålenge du ikke kan justere båndene beliggenhet på halsen individuelt. Har du et like veltrente øre som en fiolinist vil du legge merke til at det er litt surt noen steder, uansett hvor godt intonert guitaren din er. For å få gitaren stemt i alle bånd hele gitarhalsen opp, må du intonere hverenkelt streng - dvs. justere lengden på strengen. == Sjekk om gitaren er intonert == Raskt test på intonasjon: Sammenligne flageoletten i 12. bånd med tonen i 12. bånd om de er harmonisk identiske. Sjekk om strengen spilt i tolvte bånd er akkurat en oktav av samme streng spilt åpent, og at den har samme tonehøyde som flageoletten i 12 bånd. Gitaren er riktig intonert når de tre tonene er harmonisk samme tone. Intonasjonen av en streng justerer du ved å justere lengden på strengen. Stolen på en elektrisk gitar har seks individuelt justerbare stolsadler. Lengden på en streng justerer du ved å flytter stolsadelen for strengen vha. justeringsskruen for stolsadelen. Hvor denne skruen sitter er litt forskjellig avhengig av hva slags stol du har. Men prinsippet er det samme. Det gjelder å få tonen i 12 bånd identiske med flageoletten i 12. bånd og med tone av strengen med åpent bånd. == Intonering med kromatisk stemmeapparat == En sikrere og mer presis metode å justere intonasjonen på er å bruke et kromatisk stemmeapparat - dvs. et elektronisk eller digitalt måleinstrument som lar deg sjekke alle tolv toner og ha slags tone du har i ethvert bånd. Med et kromatisk stemmeapparat får du kjapt oversikt over hvor godt intonert instrumentet ditt er over hele halsen. Du kan måle tonene i alle bånd oppover hele halsen. Du vil da få deg noen overraskelser. For selv om gitaren din er helt topp intonert, så vil du finne at det likevel er surt i enkelte bånd. Det er desverre ikke til å komme unna på et båndinstrument. //**MERK!** Du må ha gitar med flyttbare stolsadler. Og hvis du også har flyttbar stol, så trenger du kansje å finne **skalalengden** for riktig plassering av stolen først. Den kan du finne ved å måle fra halssadlene til midten av det 12 båndet, og multipliser den avstanden med to.// === Fremgangsmåte for å intonere gitarstreng === Strengelengde _____________________________________________ her justers | | <--- intonasjonen sadel stol (nut) (bridge) - Begynn med å stemme strengen du skal intonere. - Spill så strengen åpent, deretter [[:flageolett|flageoletten]] i 12. bånd, og deretter strengen klemt ned i 12. bånd. Om flageolett og spilt strengen i 12 bånd er nøyaktig en oktav av åpent spilt streng, så er du ok. -Er den ikke en oktav, så juster og stem, juster og stem i etapper til de lyder likt. - For lav: Hvis strengen i 12.bånd er lavere en flageoletten, og ikke fullt en oktav av åpen streng, så reduserer du strengelengden. - For høy: Hvis strengen i 12. bånd er høyere en flageoletten i samme bånd, og ikke en oktav av åpen streng, så øker du strengelengden. [[Gehør|Gehøret]] ditt - når det gjelder hvor små toneforskjeller øret ditt er i stand til å merke - er avgjørende for hvor godt du får til dette. Selv om du har et godt øre, er det bruk et stemmeinstrument eller et elektronisk stemmeverktøy. Folk som har et eksepsjonelt velltrent øre, som fiolinister, kan i så måte irritere seg på gitarister. **PS:** Gitarer og andre strenginstrumenter med gripebrett er det umulig å intonere helt perfekt. Skulle det bli perfekt måtte du ha andledning til å flytte båndene individuelt for hver streng.((Men det finnes forskjellige forsøk på å løse intonasjonsproblemet. En mulig løsning er [[http://www.fretwave.com/index.htm|Fretwave]] løsning med bølgede bånd)) ==== Truss-rod (avansert) ==== "Truss-rod" er ei gjennomgående stålstang i gitarhalsen som har til hensikt å motvirker spenningen fra strengene. Med en sånn stålstang blir det da mulig for gitarmakere å konstrueres gitarer med slankere hals. Tidligere måtte du dimensjonere opp halsen for å få den stivhet man trengte for å få den rette kurven på halsen, gripebrettet. Og det gir også større muligheter når det gjelder hva slags treverk du kan bruke i halsen. Hvis stålstanga er justerbar, kan du også finjusere og gi halsen nøyaktig den optimale konvekse krumming (foroverbøy) som den skal ha. På engelsk kaller de det //relief//. Det er en fordel med dobbeltvirkende truss, slik at du kan stramme begge veier. Særlig hvis du skal bruke de tynneste strengene. **VIKTIG! Justeringen av truss-rod gjøres altså utelukkende for å få den rette framoverbøyen på gitarhalsen, ikke for å tilpasse strengehøyden! Riktignok har feil justert truss-rod svært stor betydning for hvor lav og jevn strengehøyden du kan få på gitaren din. Men strenghøyden justerer du altså etter at du har justere truss, og helt uavhengig av dette, og da ved å justere stolen og eventuelt file ned sadelen** OVERJUSTERING AV TRUSS-ROD KAN FØRE TIL AT HALSEN BLIR SKADET, eller at Truss-stanga knekker. Hvis du får knekk på truss-stanga, så knekker den sansynligvis der den er svakest, nemlig i gjengene. Dermed går det an å redde seg ut av en sånn situasjon ved å frese vekk litt ved, og gjenge opp lenger inn: [[http://www.stewmac.com/shop/Truss_rods/Special_tools_for:_Truss_rods/1/Truss_Rod_Rescue_Kit/Instructions/I-5680.html#details|Truss Rod Rescue Kit]] En grunn til å justere truss-stanga er at du bytter til strenger med en annen spenning (tykkere/tynnere strenger), slike at du må justere spenningen på truss-stanga tilsvarende. Strengenes spenning varierer med strengtykkelsen. Gripebrettet skal ha en svak kurve som tendere mot å være paralellt med den eliptiske kurven som strengene følger når de vibrerer. Det sier seg selv at når halsen og gripebrettet har denne formen, så blir det mulig med lavere strengehøyde. Kurven måles vanligvis med en føler på 8. bånd (sjekk spesifikasjonen i manualen til din gitar). Profesjonelle gitarmakere legger en linjal (rettholt) på båndene, men du kan også bruke strengene som rettholt. Du klemme da ned en streng i første og 12. bånd samtidig. Du skal da ha en klaring i 8. bånd på ca 0.2 - 0.3 mm (sjekk spesifikasjonen i manualen til din gitar). Når du klemmer den ned i åttende bånd, vil dui da høre det klikker. Er halsen helt rett eller den buler den feil vei, så vil jo strengen ligger an mot 8. bånd. //**Tips:** Hvis du sette en linjal på gripebrettet og du drar den nedover vil du høre et lite klikk når linjalen sklir over de nederste båndene, hvis halsen krummer den riktige veien.// Uten truss ville halsen din antagelig bule for mye innover. Du vil da se at de øverste fem-ti centimeterne av gitarhalsen har en vel påfallende bøy. Den bøyen den skal ha er så liten at du knapt kan se det. Ved da å stramme opp truss-stangskruen (stram med klokka, men bare en kvart til en halv omdreining i slengen), og vel og merke med riktig stemte strenger, så vil da gitarhalsen retter seg opp igjen. Når du justere trussstanga så stamme i etapper, og bare på en kvart omdreininger og mindre. Etterhvert som du strammer vil strengene legge seg nærmere inntil båndene. Derfor må du også justere opp stolhøyden etter at du har strammet truss-stanga. Summa summarum: Buler gitarhalsen innover (altså mot deg), vil du ved å stramme truss-staga kunne få lavere strenghøyde og en gitar som er lettere å spill på. *[[http://www.fretnotguitarrepair.com/trussrods.htm|Adjusting Guitar Truss Rods]] *[[http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Data/TrussRods/trussrods1.html|Adjustable Truss Rods]] (engelsk), av Frank Ford ==== Filing av sadel (nut) ==== For høy strenghøyde ved sadelen er noe som kan gjøre gitaren nesten umulig å spille på. Og det er særlig et problem med veldig billige gitarer. Og hvis du skal kjøpe gitar til et barn, så er dette ekstremt viktig å få riktig med en gang. For har du for høy <> her, så skal det så mye krefter til for å klemme ned strengene at du gir opp, fordi du ikke klarer å få til enkle barre-grep for eksempel. Til barn bør du forøvrig gå for ekstra tynne strenger. Hva du må passe på når du filer spor i sadelen - Sporene som er filt i sadelen må ha samme vinkel som strengene har ned til stemmeskruene. - Sporene må være vide nok til at strengene fritt kan bevege seg over båndet uten unødvendig friksjon. Sporet skal være litt videre enn strengen. - Hvis du setter inne en ny sadel må du passe på at du filer sporene med samme avstand. - og, at de ytterste strengene (e-strengene) ikke kommer for langt ut, sånn at strengene sklir av når du spiller. Når du filer til sporene i sadelen er det viktig å holde fila i en vinkel slik at det høyeste punktet i sporet blir nærmest halsen. Og fila skal ha den samme vinkelen som vinklingen på strengene fra sadelen og ned til stemmeskruene. Du kan gå ut fra hullet for strengen i strengskrue. Og fila må da holdes i samme vinkel hele tiden når du filer. Og kluet her er da strengen skal slippe sadelen helt på enden av sadelen. Du skal ikke flatslipe sporet, eller file på deg et buet spor. Flatslipt sadel skaper trøbbel med stemming og intonering. Og hvis sadelsporet buer vil i realiteten strenglengden øke. Se notisen under Verktøy over, om bruk av fil. Hvis sporene i stolsadelen blir dype, kan det lønne seg å file ned hele sadelen, slik at du ikke risikerer at strengen blir dempet der den forøvrig berører sadelen. Hvis du sliper for dypt, kan du fikse det med å dryppe inn litt superlim i for dypt spor, og så slipe det på nytt. Eller bedre, blande inn litt filspon fra sadelen eller fra bein, inn i superlimet. [[http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles/String_nuts/1/Vintage_Bone_Nuts/Articles.html#details|Making a Nut, Step-by-Step]] ==== Justering av mikrofoner - pickup-høyde ==== Hvor i pickupens magnetfelt ligger strengene dine, og hvor bør de ligge? Det varierer med styrken på magnetfeltet på mikrofoenen. Pickup-høyden er avstanden fra toppen av polene på mikrofonene til bunn av strengene. Dette målet finner du i spesifikasjon for din gitar. Den justeres med de "løse" skruene over og under pickupene. Avstanden er størst ved den 6. strengen. Det er bedre med for stor avstand enn for kort avstand. ==== Båndfiling ==== {{ http://www.stewmac.com/catalog/images_2lg/0861_2lg.jpg}} Båndfiling kan gjøres for å jevne ut ujevnheter og slitasje fra kontakt med strengene, for å planere bånd som har ulik høyde slik at du har båndklirring i enkelte bånd, eller for å senke båndhøyden generelt. Advarsel: Elgitar.com har ikke selv noen erfaring med båndsliping, så ta dette med en klype salt og kun som en ide om hvordan du kan gjøre det. Selv anbefaler vi at du tar dette til et gitarverksted hvis du har problemer med dette! Årsaken til at vi er usikre er at halsen på en gitar er som en bue som står spent opp under belastningen fra strengene. Når du tar av strengene så vil tar du vekk spennet og halsen er ikke lenger rett. Halsen vil bule utover i mer eller mindre grad. Spørsmålet er om du kan oppnå noen optimal løsning når stengene er av, uten at halsen er spent opp. Mulig at du kan løse dette ved å justere truss-stanga. Skal du file flere bånd, eller alle bånd etter båndskifte antar vi at gitarhalsen bør spennes opp i en benk slik at den har den får den rette spenning og kurve, før du gir deg til å file. Det finnes spesialverktøy der du kan slipe med strengene på. Planering av bånd med ulik høyde Båndfiling KAN være løsningen når **symptomene** er at du ikke får minimal strenghøyde uten klirring, det klirrer i noen bånd men ikke i andre, og du har utelukket andre mulige årsakere enn at båndene har ujevn høyde. MEN du kan få de samme symptomene når *bånd har delvis løsnet. Du vil da kunne presse båndet ned. *halsen buler (konveks) og truss-stanga i gitarhalsen ikke er riktig justert *halsen er vridd Diagnose -Sjekk at gitaren er riktig satt opp, og at halsen er rett. -Sjekk at ingen bånd har løsnet -Legg en rettholt eller en rett, stiv linjal (aluminiumsprofil) over båndene og sjekk om bånd som klirrer er ujevne bånd ved å si. Du kan her bruke en rettholdt som går over tre bånd og sjekke om den bikker, eller om den ligger støtt an mot tre og tre bånd. -Bruk rettholdten også for å se mot lys og det er glipper på enkeltbånd. Sliping eller filing av bånd kan gjøres med spesialverktøy. "Fret leveling file". For å ha en kontroll på at du sliper ned til bånden er jevne kan du sverte alle bånd med en sprittusj. Da se du hvor du ikke har slipt. Jobben bør avsluttes med polering av slipte bånd. Skal man kun slipe ett enkelt bånd kan det være ganske enkelt. Du kan da maskere andre bånd med en tynn maskeringstape. og så slipe med de maskerte båndene som anlegg. Men det kan være at båndet bør klemmes mer ned, eller gis en lett dytt med en plasthammer, eller at båndet er løst slik at det må byttes snarere enn å files ned. For de fleste er det beste her å koste på gitaren en profesjonell gitarmaker / -verksted, og gjerne en med dokumentert utdannelse som du har tillit til. I stedet for fil skulle det være mulig å oppnå det samme med et fint spesialbryne av den typen som brukes av finmekanikere. Merk da alle bånd med en tusj, og så gå på og puss ned. ---- For reparasjoner og mer avansert justeringer som bytting eller liming av stol og halssadel på klassisk gitar, skifte nedslitte bånd (engelsk: refretting), ombygging av gitaren osv. kontakt en gitarmaker. ===== Kilder - Gitarvedlikehold ===== *[[http://projectguitar.com/tut/tutorial1.htm|Project Guitar - How to setup a solid body guitar]] *[[http://mysite.verizon.net/jazz.guitar/guitarsetup.htm|Basic Guitar Setup Tips]] by Larry Vigneault. * [[http://thbecker.net/guitar_playing/guitars_and_setup/setup_page_01.html|A Step-by-Step Guide to Acoustic Steel String Guitar Setup]] *[[http://users.powernet.co.uk/guitars/setuptut.htm|Steve Cobhams Guitar Set-up Tutorial]] *[[http://fender.com/support/setup_guides.php|Fender Setup Guides]] - for Stratocaster®, Telecaster®, Fender® Basses, and Other Fender® Guitars *[[http://www.fender.com/support/telecaster.php|Fender.com - Telecaster® Adjustment And Care]] *[[http://www.gibsoneurope.com/smartsite.dws?id=5533|Owners Information Guide Index]] *[[http://zeus.lunarpages.com/~jimshi2/service/|1967 Fender Service Manual]] *[[http://www.guildguitars.com/resources/owners_manuals.php|Guild Guitars Owners Manual]] and [[http://www.guildguitars.com/resources/guild_guitar_setup.php|Acoustic Guitar Setup Guide]]. *[[http://www.floydrose.com/bridges.html|The Floyd Rose Tremol System]] | [[http://www.musicgearsource.com/colar1.html|Floyd Rose Floyd Rose Tremolo setup]] 8-) *[[http://prsguitars.com/csc/setup.html|PRS - Setup Guide]] ***PLEK** *[[http://www.frettek.com/|FretTek.com]] Profesjonell *[[http://delortoguitar.com/tech_talk.asp|De Lorto Guitars]] box red round 100%|OBS!løse