2-5-1

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
2-5-1 [d.m.Y H:i] admin2-5-1 [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 1: Linje 1:
-====== 2-5-1 (ii-V-I) ====== +Se [[ii-V-I]]
-2-5-1 er en akkordprogresjon som er vanlig i jazz.+
  
-Tallene 2-5-1 kommer fra skaltrinnene i (den harmoniserte) durskalaen. 
  
-**Skalatrinn** er benevnes med romertall og små romertall når det er en mollakkord. 
- 
-Når du altså harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder) - dvs. du stabler da terser oppå hverandre til du har akkorder med fire toner - så fremkommer følgende akkorder (tersstabler):  
- 
-        I     ii    iii    IV        vi    vii      
-      Cmaj7   Dm7   Em7   Fmaj7  G7   Am7   Bm7b5   Cmaj7 
-  |--------------------------------------------------------| 
-  |----5------6------8-----10----12----13----15-----17-----| 
-  |----4------5------7-----9-----10----12----14-----16-----| 
-  |----5------7------9-----10----12----14----15-----17-----| 
-  |----3------5------7-----8-----10----12----14-----15-----| 
-  |--------------------------------------------------------| 
- 
- 
-Alle akkordene har her grunntonen på femte streng. 
- 
- 
-===== Noen eksempler på ulike stemmeføringer med 2-5-1 ===== 
- 
-Alle de følgende akkordprogresjonene er flyttbare opp og ned gitarhalsen. 
- 
-      ii             ii        I 
-     Am7   D7  Gmaj7     Am7   D7  Gmaj7      
-  |---5----5----7---|--------------------| 
-  |---5----5----7---|----5----5-----3----| 
-  |---5----5----7---|----5----5-----4----| 
-  |---5----4----5---|----5----4-----4----| 
-  |-----------------|---------5-----3----| 
-  |-----------------|----5---------------| 
- 
-      ii          I       ii          I   
-      Dm7   G7    Cmaj7     Dm7   G9    Cmaj7 
-  |----------7-----------|-----------------------| 
-  |---6------6-----5-----|---------10------------| 
-  |---5------7-----4-----|---10----10-----9------| 
-  |---7------5-----5-----|---10-----9-----9------| 
-  |---5------------3-----|---------10------------| 
-  |----------------------|---10-----------8------| 
- 
- 
-      ii        I   
-     Fm11  Bb13  Eb6/9     
-  |---------------6------| 
-  |---11----8-----6------| 
-  |---8-----7-----5------| 
-  |---10----6-----5------| 
-  |---8-----------6------| 
-  |---------6------------| 
- 
- 
-Hvis Fmaj7(add9) er vanskelig, prøv å flytte den lenger opp på halsen 
- 
-       ii           I   
-      Gm9   C7b9#11 Fmaj7(add9) 
-  |----5------2-------0---------| 
-  |----3------2-------1---------| 
-  |----3------3-------2---------| 
-  |----3------2-------5---------| 
-  |-----------------------------| 
-  |-----------------------------| 
  • 2-5-1.1190310956.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)